måndag 8 juni 2015

Firestorm förstör Second Life

Genom att ställa ner grafiken en del fick jag fram det här resultatet.
Diverse lösa delar rör sig över havet istället för en platt 2D-bild av båten. I förstoringsglaset ser man hur båten ska se ut:
Detta inträffade först när jag kom riktigt nära och inte på långt håll som det är tänkt.
Många kreatörer använder Firestorm till att bygga med.
Många anser att det är problemet med visningen i viewer.

Vi har alla sett t.ex. spökbåtar, träd som inte rezzar, kläder som är i delar om vi betraktar avataren på lite avstånd. Eller simar som bara inte rezzar alls.
Detta behöver inte vara Firestorms fel. Det kan lika gärna vara skaparen som inte är tillräckligt skicklig. Men så förs diskussionen på SL-Universe.
Problemet är LOD-Level Of Details.
För att inte våra bildkort och processorer ska brinna upp finns det fyra nivåer av detaljrikedom.
Nivå LOD 4 visar alla detaljer i 3D, på den nivån ska vi kunna se alla detaljer hur tydligt som helst.
Nivå LOD 1 är dess raka motsats. Vi ser en 2D bild i låg upplösning oftast inte större än en eller ett par pixlar.
Vi ska alltså uppfatta SL-världen på samma sätt som i verkligheten.
För att den här skiftningen mellan LOD 1,2,3 och 4 ska gå utan att du märker det i takt med att du kommer närmre eller avlägsnar dig ifrån krävs det att byggaren har ställt in sin viewer rätt.
Firestorms grafik har inte alltid gått i takt med Second Life och övriga viewers, FS-folket väljer att skynda sakta men säkert.
Nu tror jag att det finns en enkel lösning på problemet. Det bara ställer lite krav på skaparen.
Jag anar samma fenomen som i internets barndom.
Man satt i Kista med världens bästa bredband och gjorde hemsidor som hela landet skulle kunna ha glädje av med sina 56K-modem. Vilket vi inte hade. Bredband som klarade detta fanns knappt i hela Stockholm på den tiden.
Jag kollar t.ex min blogg lite då och då med flera webbläsare både på datorn och i mobilen och paddan för att se att allt ser ut som det ska.
Gör kreatörerna, både de som bygger i Firestorm eller någon annan viewer, samma sak.
Kollar sina byggen i Linden Labs standardviewer gärna med låga grafikinställningar och det ser bra ut.
Då kan vi vara säkra på att alla kan se de fina skapelserna korrekt på alla avstånd.
Skapare på alla de fronter vill gärna hemfalla åt att bygga för de som har bäst förutsättningar men i Second Life finns alla kombinationer av grafikkort, skärmar, minneskonstellationer och operativsystem.
Precis som i första livet anser jag att "alla ska med".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar