fredag 24 april 2015

-Baka Vanadis! -Du är i TV!

-Mamma, Vad bakar du?
-Vet inte riktigt, vi kan väl se på bilderna i
kokboken när det är klart och se vad det liknar mest!
Vi har väl alla sett människor som upptäckt att de är i TV-bild och så har de flinat och vinkat in i TV-kameran så vi andra har kunnat glädjas med dem.
-Le du är i TV! Var det skämtsamma tillropet.
Tiderna förändras.
Nu är det matlagning som gäller.
Antingen en kock som ska lära oss andra laga de mest tillkrånglade rätter eller matlagning på kapp.
Barn, vuxna, amatörer och proffs. Alla får de bekänna färg i olika matlagningstävlingar.
Vilka håller på att bli så många att snart får alla som nöjaktigt klarar att få isär en lök vara med i något matlagningsprogram.
Nu har matlagningsraseriet även nått Second Life.
Från London-Soho kan man teleporta till en TV-studio där man kan få lov att laga mat i TV.
-Det är väl illa nog att familjen ser eländet.
Men så lätt kommer jag inte undan.
Det ska bli föräldramöte på Hnoss dagis och jag ska gå dit. Har ett par synpunkter jag vill tala om.
Vad jag inte visste var att det lottades vilka fyra föräldrar som skulle få äran att baka kaffebröd.
Jag drog den nitlotten så klart.
Sitter med Marabous handbok i bakpulverbak-Det är roligt att baka och försöker hitta något som jag kan klara utan att skämmas för mycket. De andra föräldrarna är så duktiga och jag har gått rakt i Kulla-Gulla-fällan.
Småkakor går bort, de förväntas vara runda och fina.
Hum..-Fruktkaka, en fin sockerkaka. Inte så svårt om man penslar och bröar formen ordentligt. -Russin, suckat, apelsinskal-finns färdighackat i affären. Mandel går bort om någon är allergisk.
Recept som oftast funkar även för mig
-Vi provar, friskt vågat hälften vunnit. Konditoriet har öppet till klockan 20.00 om det totalkrisar.
PS. Har upptäckt att de där receptböckerna som tillverkare av hushållsmaskiner, bakpulver och liknande är rätt bra. Alla tillverkare vill att man ska lyckas så recepten är begripliga och enkla.
Så mina bästa "kokböcker" kommer från Electrolux, Marabou, Rumpford och liknande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar