tisdag 13 januari 2015

-Kommer ni ihåg Charlie hebdo?

Det bästa sättet jag kan komma på att hedra mordoffren
på tidskriften Charlie är att
använda den yttrandefrihet de dog för.
Ja det vore ju konstigt annars.
Det hände förra onsdagen.
Den 7 januari klockan 11.30 2015 stormade två maskerade män in på redaktionen till veckotidningen Charlie och sköt ihjäl utgivaren och satirtecknarna m.fl. inalles 12 personer.
-Men hur blir det den 7 januari klockan 11.30 2016, kommer du att komma ihåg Charlie-morden då?
-Kommer du att komma ihåg den grandiosa manifestationen i Paris där en och en halv miljon människor inklusive sextio statschefer, flera svurna dödsfiender till varandra, stod upp som en enda Charlie för yttrandefrihet och emot våld mot dess utövare.
-Idag har nog varje skribent, professionell som amatör, blivit mer eller mindre förtäckt hotad. På sociala medier som Twitter och Facebook är det mer eller mindre standard att hota eller försöka förringa den som framför en åsikt som inte passar.
-Både i min verksamhet i första och andra livet har jag blivit hotad;
-Jag ska banka röven röd på dig din lilla hora!
-Skriver du om det här så stämmer jag dig!
-Ser du knytnäven här? -Skriver du om det här ska du få syna den närmre många gånger!

Den sortens tillmälen får man räkna med om man vill arbeta som journalist eller bara skriva i en blogg.
Det har blivit sådan rutin att bli hotad att man börjar fundera på om man tappat stinget om man inte blir det.
-Jag är vuxen och kan hantera det. Helt enkelt genom att skriva ännu mer. Blir jag hotad av någon i ett ämne jag skriver om så blir jag ännu nyfiknare och gräver ännu djupare. -Det måste ju ligga en väldigt död hund begraven.
-Men hur reagerar den 13-åring som gör sina första inlägg på Facebook och bemöts på det här sättet?
-Skrämmer hotarna bort en lovande framtida journalist?
-Får den allmänt elaka tonen i sociala medier folk att låta bli att skriva eller skriva mer återhållsamt än som egentligen borde vara fallet?
Tryckfrihet och yttrandefrihet är inte bara fina ord inskrivna på en massa lämpliga ställen.
-Det är vår suveräna rätt att uttrycka vår åsikt och det är våra meningsmotståndares suveräna rätt att uttrycka sin motsatta åsikt.
-Våld, hot och mord däremot ingår INTE i tryckfrihet eller yttrandefrihet.
-Vill du hedra offren från veckotidningen Charlie och värna yttrandefriheten så använd den!
-Uttryck dig i bild, i text, i konst i musik så ofta du bara kan!
Fotnot: Hebdo är inget namn det är franska och betyder veckotidning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar