måndag 12 januari 2015

Jag vill ha en blå ballong

I ensamt majestät svävar jag fram över Blake Sea
-Nu har jag gjort det!
Flugit ballong som den värste Andreé.
I verkliga livet var jag på vippen att flyga ballong en gång.
Dalslands Ballongklubb hade en stor tävling och jag var erbjuden att få flyga med.
Var väl lite tveksam men så slog Kajsa Kavat till för fullt och jag tackade ja.
Infann mig på avtalad men otroligt tidig tid.
Hela fältet var fullt av halvuppblåsta ballonger. De svajade betänkligt i den hårda vinden.
Fick i alla fall kliva ombord i en korg och blev förevisad allt jag inte fick röra.
Då insåg jag fullt ut att en ballongkorg skiljer sig betydligt från flygfartyg av herrar Boeing och McDonald fabrikat. Vilka jag utnyttjad många gånger utan att tveka.
När vi stått i korgen en stund fick vi meddelande från tävlingsledningen att starten var uppskjuten fyra timmar på grund av för hård vind.
Tre timmar senare fick vi veta att tävlingsdagen var inställd. Tack vare ännu hårdare vindar.
Jag kom aldrig upp i luften den gången. Sorgligt (ähum) nog.
Var på Tradewind YC och öppnade paket.
Ögonen fastnade på en ballong-rez-stolpe.
Ballongtur till Barbarossa och tillbaka. Alternativt ta färja från Barbarossa till Blake Sea eller Nautilus.
Måste vi prova kan vara kul att se från luften hur seglingsvattnen tar sig ut.
Öar och båtar kom och försvann. Luftballong visade sig vara det långsammaste sättet näst efter att simma att ta sig fram. Båtarna bara försvann förbi mig.
Till slut var vi framme vid Barbarossa. klev ur och väntade på färjan. Som aldrig kom. Hittade en rezplats och sjösatte en egen båt och seglade tillbaka.
Ballongtur från Tradewind 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar