torsdag 27 november 2014

Batchairs återkomst

Wow, kanske inte prickig men min villhafaktor exploderade.
Älskar möbler man kan sitta på alla håll i
Efter ett tips från Apmelina tepeade jag iväg till den finska simen M.I.F.
Det sades finnas många affärer med intressanta varor.

Gick runt i de olika affärerna och mycket riktigt. Det fanns en hel del "riktiga" kläder. Inte bara fnaskfillor eller övereleganta utstyrslar.
I sista affären hoppade jag högt av glädje.
Där stod en Fladdermusfåtölj för det facila priset 80 Linden.
En av funkiserans verkliga ikoner. En möbelvärldens tidlösa klassiker.
Varför den kallas "fladdermusfåtölj" i Sverige vet jag inte i övriga världen, den har och tillverkas än i många länder, kallas den Fjärilsfåtölj.
Det är för mig mycket troligare att spanjoren Antonio Bonet och argentinarna Juan Kurchan och Jorge Ferrari-Hardoy inspirerades av en fjäril med utslagna vingar än en fladdermus när de designade stolen 1938.
Jag sökte på nätet efter fladdermusfåtölj för jag har alltid velat ha en. Jag gillar skandinavisk, dansk, svensk och finsk, design men även funkisstil. Fann till min glädje att de nytillverkas för emellan 3000-10.000 kronor. Ännu mer glädjande var att se att de går på auktioner för från 500:-. Vilket är lika mycket som Jysk tar för en pinnstol Så det blir att hålla ögonen öppna i sommar.
Hade fått för mig att de kostade enorma summor om de överhuvud taget fanns att få.
Glädjande att se att det finns eleganta möbler i Second Life och inte bara amerikanska  mörka och klunsiga möbler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar