onsdag 15 oktober 2014

-Vad fan ska jag vara lycklig för?

Det går utmärkt att vara lycklig även i ett tält
-Ja det kan man undra sig.
-Ger det mig någon fördel att vara lycklig?

-Bortsett från en enklare vardag och ett längre liv så
-Nej knappast. Livet är ju så eländigt så varför ska det vara långt också?

En vis person sa en gång:
-Att vara lycklig betyder inte att allt är perfekt.
-Att vara lycklig betyder att du valt att bortse från det som inte är perfekt.

Möter ofta människor sommartid på kajen som säger;
-Om jag hade en sådan båt då skulle jag vara lycklig!
eller
-Om jag hade en sådan tröja skulle jag vara lycklig!
eller
Om jag hade en sådan fru/man som du skulle jag vara lycklig!
-Tycker synd om dem.
Lyckoserie del 1
De lever inte här och nu.
-Just nu i Marstrand är det "ugget väär" -molnigt, lätta regnstänk och bara nio sketna plusgrader.
Det skulle jag kunna deppa för men det gör jag inte. Jag behöver inte gå ut i det här vädret utan kan sitta inne i ett varmt och ombonat hus. Det gör mig lycklig just nu.
Hade jag däremot bestämt i förra veckan att jag skulle göra en utomhusaktivitet kanske jag blivit lite ledsen men jag hade haft en plan B. Utomhusaktiviteten gör jag en annan dag när vädret är bättre för det.
Många ställer upp för höga förväntningar på livet.
En del så höga att det är omöjligt för någon att leva upp till dem. Ofta kombinerar de sina omöjliga förväntningar med stelbenta planer.
Bestämmer man sig för att man ska "sola och bada" hela sommaren blir man nästan säkert olycklig med tanke på hur en svensk normalsommar ser ut.
Bestämmer man sig istället för att njuta av sin ledighet och göra det som faller en in. Till exempel att bada när solen skiner och det är varmt i vattnet. Då blir man säkert lyckligare.
Lyckan är inget som kommer ramlande från skyn till en. Man skapar sig lycklig genom sina egna tankar. Det finns många många otroligt förmögna människor som är otroligt olyckliga ändå.
Enligt all forskning är man allra lyckligast sekunderna innan man får det man önskat sig allra mest.

1 kommentar:

  1. Kunde inte sagt det bättre själv, som den positivist jag :)
    Härligt

    SvaraRadera