torsdag 30 oktober 2014

Stressa av med skräck

Jaha, är det nu jag ska blir rädd?
Vissa älskar skräckfilm medan andra bara tycker det är fånigt.
Nu i Halloweentider förväntas vi bli rädda av pumpor och pumpamän.
Det fungerar utmärkt i den anglosaxiska delen av världen men sämre hos oss.
Halloween är bara en kul grej om ens det i Sverige men jättestort i USA.
Det bror på att vi i Sverige saknar pumpaodlingar i större format. I USA finns gigantiska pumpaodlingar. Pumpa odlar man bäst på gamla gödselstackar som man jämnar ut och täcker med halm. Jag kan tänka mig att som litet barn gå förbi en pumpaodling en månklar natt, halmen prasslar i vinden, skuggorna spelar kan ge våldsamma reaktioner hos den med livlig fantasi och rätt referensramar.
Vad som utlöser skräck varierar över tid och plats och mellan människa och människa.
Jag tyckte Hitchcocks Fåglarna var otäck.
Antagligen beroende på att jag hade mycket måsar ikring mig och  jag hört historierna om hur måsarna stjäl korv och glass ur händerna på folk i Strömstad och på att jag själv sett hur måsar snott fisk som fiskarna lagt upp på kajen.
Måsar och kråkor kan jag relatera till under hela mitt liv men mina relationer med pumpor levt på sparlåga.
Det finns två sorters filmer som påverkar oss rent fysiskt.
Amerikaner är lika rädda för att färdas Louisianas träskmarker
som svenskar var för att färdas genom Tiveden och Kolmårdens skogar


Porrfilm och skräckfilm.
Hur porrfilmen påverkar oss vet vi.
Det som styr hur vi påverkas finns i autonoma nervsystemet.
Det är genetiskt nedärvda urreaktioner från Ask och Emblas dagar.
Skräckfilmen fungerar på ett liknande sätt som porrfilmen om än aningen mer komplicerat.
Båda har en upphetsningsfas följt av en platåfas, en utlösningsfas och avslutas med avslappningsfas.
Man kan jämföra med ett rådjur som varsnar fara.
Rådjuret stelnar till, skärper sinnena syn och hörsel. Automatiskt försätts rådjuret i handlingsberedskap. Naturliga opiater frigörs i blodet för att gamla skador inte ska hämma flykten.
Nästa fas, om nu någon verklig fara hotar, kallas circa-strike phase. Circa betyder att det handlar om perioden från aningen före till strax efter själva attacken. Den är på många sätt motsatt den föregående fasen - aktiv i stället för passiv.
Sex och skräck i samma film får opiaterna att spruta
Hjärtfrekvensen går upp, medan uppmärksamheten är fortsatt hög. Även här är smärtlindringssystem aktiva. Man vet dock att det inte är samma opiatsystem som i den föregående fasen.
När rådjuret kommit undan faran och stannat upp igen avtar adrenalinhalten i blodet snabbt medan opiathalten sjunker långsammare och rådjuret upplever en skön avslappning jämförbar med den vi människor upplever efter en ordentlig orgasm.
Som vanligt kan vi avslutningsvis konstatera att vi människor också är däggdjur och reagerar likadant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar