tisdag 9 september 2014

Raggarkungen abdikerade

Kings grill väcker minnen
Som alla tonårsflickor gjorde även jag revolt. Då främst emot morsan.
Morsan och farsan har alltid gillat Elvis & Co så jag är uppfödd med amerikansk musik i öronen vad vore naturligare än att jag ville utforska den miljön musiken förekom i.
Så länge jag gick i Marstrands skola gick revolten på sparlåga men när jag började högstadiet och senare gymnasiet i Kungälv började det hända saker.
-Jag gjorde en kort men intensiv karriär som raggarbrud.
Sommaren när jag var sjutton år och skulle fylla arton var jag ihop med raggarkungen. Han var 21 år och hade en så fin gammal bil, en Cheva Impala 59.
För att träffas smög jag iväg tog färjan över till Koön och där väntade "han".
Detta pågick under ett par veckor.
En kväll släppte han av mig vid färjeläget jag kysste honom godnatt klev hur bilen och stod öga emot öga med morsan.
-Unga dam vi ska talas vid när vi kommer hem! sa hon frostigt.
Den kvällen gjorde jag iakttagelsen att när morsor säger "Vi ska talas vid" då menar de: -Nu ska jag tala med dig och du ska vara tyst och lyssna!
-Åh så hon kunde prata och prata.
Nån vecka senare tröttnade jag på honom när han visade sitt rätta jag och fick ihop det med en seglare istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar