måndag 21 juli 2014

Tro på mig jag är tjej...eller...????

Vem skulle du helst köpa en begagnad bil av?
A,B,C eller D?
Under min studietid i Köpenhamn ingick det att jag skulle göra praktik på en psykologisk mottagning.
Vilket i praktiken innebar att jag skulle lyssna på tanter som hade tråkigt och ett mer eller mindre obefintligt sexliv.
-Jag var runt 25 år, jag var tjej och jag var svensk och när jag talade lät jag som om jag var på rymmen från SAS incheckningsdisk på Kastrup.
Danskornas förtroende för unga svenska tjejer som låter som om de är på rymmen från incheckningsdisken på Kastrup är lågt. Milt uttryckt. Speciellt när de förväntar sig en vithårig farbror med pipskägg.
-Nästa vecka vill jag tala med en riktig psykolog sa en dam till mig vid ett tillfälle
Då kom jag ihåg att jag läst att ett handelsinstitut hade undersökt hur olika expediter hade ingett förtroende hos kunderna.
Man lät en manlig och en kvinnlig expedit bära glasögon och inte bära glasögon.
Det visade det sig att kundernas förtroende för medarbetaren blev signifikant högre när hon hade glasögon. Framförallt var det kvinnliga kunder som upplevde ett större förtroende när den kvinnliga medarbetaren hade glasögon. Medarbetaren uppfattades som mer kompetent, kunnig, intelligent och ärlig när han hade glasögon jämfört med när han inte hade det.
-För många leenden var heller inte bra- Ännu ett minus för mig som ler ofta.
Efter ett par dagars funderande gick jag in till en optiker och frågade om jag fick köpa ett par båglösa glasögon utan slipning.
Han hade en utgående modell i provkollektionen som jag fick köpa för att par hundralappar.
Tanten som ville ha en "riktig psykolog" kom tillbaks till mig veckan efter. Jag hade glasögonen på mig. Jag vinnlade mig om att le så sparsamt jag bara kunde.
Vi pratades vid de stipulerade 45 minutrarna och när hon gick sa hon;
-Åh så klok doktorn är, nu vet jag precis hur jag ska göra!
PS. Använder samma metod idag när jag ska övertyga gubbväldet om att just mitt forskningsprojekt är årets viktigaste. Det funkar på dem med. Att jag har perfekt syn utan glasögon det behåller jag för mig själv DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar