fredag 11 juli 2014

Inte bara bada bröna

I går morse hade jag precis "servat Johanna". Mat, blöja och somnat om. Pip-Larsson och Johan satt vid köksbordet och försökte sig på ett åttabitarspussel. Undrar om inte Johan var bättre på det än far sin.
Iförd enbart morgonrock och träskor beställer jag helt cool
-Fyra frallor och en barkis tack!
Jag gick runt och fällde ner markiser. Öppnade altandörrarna och satte för barngrinden. Är lite nojig för att Johan ska tulta iväg ner till vattnet.
Då kom morsan och moster förbi på vägen utanför i sina fotsida vita morgonrockar och träskor
-Vi ska gå ner till dambadet, ska du med? -Vi har kaffe till dig med!
-Gå du, jag håller ställningarna här sa Pip-Larsson glatt.
Varmt var det och kaffe hade jag inte fått. Min långa vita morgonrock hade jag på mig så det var bara att grabba tag i en handuk och kliva i träskorna.
På vägen ner mot badet föll vi in i en kö av damer i vita morgonrockar och träskor i alla åldrar mellan 9 och 90.
Åh det var härligt att doppa sig i det svala vattnet och ta några simtag. Huset har varit allt annat än svalt i natt. Att lufttorka med kaffekopp och bulle efter badet satt väldigt bra det med.
På väg hem sa morsan och moster att de skulle ta vägen om bagarn.
-Vilken bra idé tänkte jag. Eftersom vi passerade huset på vägen la jag ifrån mig handduken och knep plånboken.
I samlad tropp stegade vi in i bageriet i våra badrockar och träskor och inget mer. Helt coolt som om det var det naturligaste i världen. Vilket det väl egentligen är.
Till historien hör att jag som "känslig pre-tonåring" lovade mig själv att aldrig gå i affärer utan riktiga kläder.
-Ett stadium jag uppenbarligen passerat med råge. -Nybakat bröd till frukost är gott och en härlig lyx.
-Det är väl bara att inse att världen har kommit ikapp mig.
-Jag är "tant" nu. -Ganska gött att vara "tant". Man blir så himla stencool på något sätt.
Sjöfn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar