fredag 25 juli 2014

-Iendi stänger OneLove!
-Är det landmärkenas fel att ingen kommer?

Miljön perfekt. Här skulle vi kunna fika och tjöta och ha det väldigt trevligt
Men som på många andra ställen i SL är jag ensam och övergiven
Med sorg och bestörtning läser jag på Iendis blogg att hon stänger Roamed nästa vecka.
Roamed...tänkte jag först. Vad är det? Scrollade ner och såg på bilden att det är ju SL:s svar på Christiania. -One love simen med Bounce Bar, iLara små härliga shoppar, med Grodan, med de vackra promenaderna.
-Varför kommer ingen?
Psykologin bakom varför en del ställen som egentligen inte "ser något ut" drar ohämmat med folk och motsatsen ställen som är näst intill perfekta inte drar någon alls har många marknadsförare och psykologer slitit sitt hår för att komma på med växlande framgång i hundratals år.
Roamed borde vara perfekt för att tjöta på. Här borde "finnas någon jämt"
-Efter drygt tre år upptäckte jag Vampis affär
Kommer att tänka på en parallell.
Bakom min rygg finns både Vampis fina affär och växthuset
Men hur ska jag kunna se det om jag inte går 15 meter bakåt ut på gräset?
Jag är drygt fyra år i Second Life.
Under de första tre åren har jag besökt Vampis club OD flera gånger först senaste julen fick jag
ett LM till Vampis affär och skuttade dit.
Efter jag handlat gick jag ut genom dörren och fick syn på både Club OD och Växthuset. Att alla dessa låg på samma ställe hade jag noll koll på. Vid dans ställer man ju ofta ner draw distance till under 100 meter och ser bara det närmaste.
Det finns naturligtvis flera orsaker till varför en del finfina platser står tomma.
LM:et till Bounce Bar tar dig hit. Perfekt om du ska dit. För hela OneLove
är det en katastrof. Du ser inget av allt det andra fina.
Likadant med iLara shop, du ser rakt in i affärerna och missar bl.a Bounce
Marknadsföring
är en viktig orsak.

Där har nog inte Iendi lyckats så bra den här gången. iLara shop och Bounce Bar har marknadsförts men inte helheten.
Vi kan jämföra hur Kicki lyckats med enkla medel "marknadsföra" sina fikastunder år efter år.
En annan bidragande orsak kan vara namnförvirringen, OneLove, iLara, Bounce, Roamed, Grodan m.fl. Kärt barn får många namn men det kan vara för mycket av det goda.
Ett LM i den här positionen visar inte bara Bounce Bar utan även
iLara shoppar, torget, och Grodan
På fredag blir det ännu ett gravöl, vad jag längtar efter ett "välkommen till världen-öl", först på Grodan sen på Bounce. Har inte LM tillgängligt när jag skriver det här men sök på alla de namnen ovan. Ni hittar säkert nåt som leder någorlunda nära.
-Vad tycker du?
-Är vi en samling introverta nördar som måste släpas fram med koppel och halsband?
-Jag tycker Iendi kastar in handduken för tidigt, det går att vända trenden med ett par genomtänkta marknadsföringsgrepp, Vad tror du?
Läs mer på Iendi och sl-mysteriet
 

1 kommentar:

  1. Efter att ha ägt en reklambyrå i 7 år tror jag mig kunna några marknadsföringsgrepp :) Dom funkade inte helt illa på Yadkin. Men marknadsföring kräver jobb! Och tiden och lusten för det fanns inte den här gången. Nånstans på SL ligger en tappad sug.

    SvaraRadera