måndag 9 juni 2014

Hur vill du handla
i framtidens Second Life?

Hur hittar jag något här då?
Det försiggår en livlig diskussion om handeln i Second Life i den anglosaxiska bloggvärlden.
Affärsyta har blivit dyrt även i Second Life.
Vi har vant oss vid att se jättebutiker men med ganska glest placerade varor. Hängande som tavlor på väggarna.
Den typen av affärer är på väg bort. De blir helt enkelt för dyra i relation till försäljningen.
Inte tycker jag att de är speciellt inbjudande heller.
Affärernas placering i Second Life skiljer sig en hel del från första livet. Men gör våra köpvanor det?
De flesta affärer har/är en egen sim. För att komma till nästa affär måste du tp:a.
Det tillsammans med brister i marknadsföringen gör det svårt för konsumenter att ens hitta affären. Det är djungeltrumman som sprider ryktet,
Om jag ser till hur det ser ut där jag bor finns det två sätt att shoppa. Antingen åker jag ut till det stora köpcentrat mitt ute på ett öde gärde. Bra om man ska handla mycket för det finns parkeringsmöjligheter
Där finns allt på ett ställe du kan köpa allt från hårnålar till bilar.
Shopping á la svenskt fiskeläge.
Efter att ha gått runt i en massa småaffärer slår jag mig
ner på ett café och njuter av utsikten.
Mitt andra alternativ är att gå på stadens gågata.
Strosa fram bland alla de olika affärerna. Kanske se något i skyltfönstret som lockar mig till ett impulsköp.
Om jag åker till den stora staden i väster är köpmönstret likt småstadens. Skillnaden är att man får ont i fötterna av allt vandrande.
-Hur kommer handeln i Second Life att utvecklas?
Min egen dröm är småstadens shopping, många små affärer på ett ställe där man kan strosa runt. Det får gärna hända mer saker på samma ställe. T.ex. båtliv, dans, tivoli etc.
-Vad tycker du?
-Debattera gärna!

2 kommentarer:

  1. Jag har letat efter ett sånt ställe. De jag hittat har för många tomma butiker för att det ska vara intressant. dessutom är dom oftast så små så att bara en del av kläderna ryms och man måste ändå ha en mainshop.

    Säg gärna till om du hittar nåt bra på dins resor runt om i SL.

    SvaraRadera
  2. tyvärr stänger fler och fler sina affärer i sl och har endast på marketplace vilket är skit tråkigt rent ut sagt. man måste vara med i massa grupper och göra reklam för att synas vilket då innebär att våra 42 grupper vi har nu inte räcker till :(

    SvaraRadera