onsdag 28 maj 2014

Nu kommer sanningen fram
Landon Linden erkänner

 Vanadis  avslöjar 
Inte bara mitt fel att det rezzar långsamt.
Genom att tömma cachen kan jag kanske öka farten
men det huvudsakliga orsaken är en seg server hos Linden Lab
Sedan min första dag i Second Life har det då och då varit ett eller annat trassel.
Kläderna har inte kommit på som de ska. Man har inte kunnat gå. Det har rezzat dåligt. Man har flugit med båt i vissa simkorsningar. Ja listan kan bli hur lång som helst. Det enda man med säkerhet kan säga är att de då och då har drabbat alla.
Vem man än frågar av de äldre så får man ett eller två välvilliga råd och förslag på lösning.
Vi har köpt dyra grafikkort i hopp om att det ska bli bättre. Trots detta ingen större skillnad.
Inte ens de som kört Second Life på monsterdatorer för proffsbruk har märkt någon större skillnad på resultatet trots att de datorerna klarar det mesta. Samtidigt.
Nu talar Landon Linden ut och avslöjar sanningen:

När jag kom till Linden Lab över fem år sedan, hade Second Life gått igenom en period av enorm tillväxt, och vi hade bara inte hunnit hålla jämna steg med de tekniska krav som en sådan tillväxt skapar. En eller flera större avbrott i veckan var vanliga.
Under mina första månader på labbet, vi bort mer än hundra svaga punkter i vår tjänst, men flera stora svaga punkter spelade fortfarande en stor roll, roten till det onda är kärnan MySQL databasserver. I slutet av vintern 2009 fick vi kärndatabasavbrott ett par gånger varje vecka.
Jag, Vanadis, började i SL 2010 strax innan viewer 2 kom och då var SL minst sagt svajigt.  Även de

Landon Linden, chefstekniker Linden Lab
stora haverierna i förra veckan berodde på Microsofts MySQL. Man ska komma ihåg att SQL skapades för stordatorer 1970. Även om Microsoft säkert lagt ner mycket tid och pengar på att utveckla databasen så är ursprunget 44 år gammalt. Bara för att söka efter mig, Vanadis Falconer, i databasen krävs 8 kommandon och sen lika många för varje pryl i inventory. Multiplicera det med 36.000 prylar så blir det stora siffror bara för en enda avatar.

Men det fanns fler orsaker till eländet.
För några veckor sedan var det en massiv överbelastningsattack mot en av våra  leverantörer som påverkade de flesta av deras kunder, däribland oss, och förorsakade att vissa inte kunde använda våra tjänster. Vi har sedan dess vidtagit åtgärder för att dämpa den  potentiella effekten från en en framtida sådan attack genom att lägga till ytterligare en leverantör. Det har också funnits maskinvarufel i Marketplace Ett problem som vi fortfarande letar efter

Många kunde logga in men kom aldrig fram till någon sim förra veckan.
Landon förklarar detta;
När du loggar in gör du det på en inloggningsserver, en tjänst Linden Lab köper externt, som sedan sätter dig i förbindelse med den startplats du valt genom en s.k. "tolk". Vad som inträffade var ett tolken fick slut på siffror, därför kunde bara vissa logga in efter principen först till kvar. Normalt ska ett larm utlösas men det gjorde det inte. Det tog dem fyra timmar att få fram en fix på problemet.
Landon kommenterar;
Att ha en sådan dold fel i en kärntjänst är oacceptabelt, så vi gör en grundlig översyn av inloggningsprocessen för att avgöra om det finns några fler problem som detta lurar bakom hörnet. Vår avsikt även på denna punkt är också att försöka ta bort den tjänsten helt och hållet. Det var inte bara den yttersta källan till dessa avbrott, men är också en som skapar mer småfel och som borde ha skrotats för länge sedan.

Det är bara att tacka Landon men framför allt "våran Ebbe Altberg" för den nya öppenheten från Linden Labs sida.
Tidigare när vi har hört av oss till Second Life har vi rutinmässigt fått svaret;
-Det är ditt del, din dator är kass, din förbindelse är kass!
De mer tekniskt kunniga än jag har skrattat rått åt dessa bortförklaringar.
-En vanlig webbläsare som t.ex Firefox med några flikar uppe drar långt mer energi från din dator och uppkoppling än Second Life någonsin gör.
Källa Living in the Modem world


3 kommentarer:

  1. Jag skulle rekommendera er att läsa ursprungstexten se länken nedan.
    Nu var det inte MySQL (vilken inte är Microsofts, Microsoft SQL Server heter Microsofts motsvarighet) i sig som hade problemet utan hårdvaran som den snurrar på.
    http://community.secondlife.com/t5/Tools-and-Technology/The-Recent-Unpleasantness/ba-p/2730800

    Jag skulle gärna höra det underliggande resonemanget för den sista meningen.

    SvaraRadera
  2. Källa till källa till källa, men lite snett är inte lett. Det viktiga är ju att det inte är vårt fel som hävdats till infantilitet från Linden Lab.
    Hur mycket minne och processorkraft Second Life drar kollar jag med aktivitetskontroll. Brukar ha både Mail, någon browser, GIMP, iTunes och Second Life igång samtidigt och kan jämföra. En bra viewer brukar dra 15-20% av en kärna processorkraft och ungefär 0,5 -1GB minne,
    Linden Lab skickar aldrig ut mer än 2mb/sek till användaren för då skulle deras servrar brinna upp, det kan du kolla i statistiken i viewern hur mycket bandbredd du använder till viewern. Här kan du läsa om aktivitetskontroll på MacOS, finns säkert liknande på Windows
    http://mac.ifokus.se/articles/4f9fdfbc88f4727b230000c3-aktivitetskontroll-berattar-hur-macen-mar

    SvaraRadera
  3. Rätt ska ändå vara rätt. Att lägga till saker i okunskap och på så sätt påskina att felet ligger någon annanstans än det som står i urprungstexten är ingen bra journalistik.

    Vilka kriterier använde du när du gjorde dina mätningar på en SL viewer och Firefox för att komma till slutsatsen att en normal viewer aldrig använder mer resurser än en webb typ Firefox.Hur man kollar resursutnyttjandet på en dator vet jag. Men jag ska läsa vad som står på länken, det finns säkert en massa matnyttigt där.

    Jag håller med om att det är bra att Linden är öppna med vilka problem dom har och hur man tänker avhjälpa dom.
    Men bakom varje avatar som loggar in sitter en människa som också kan göra något tokigt som leder till frustration. Jag har nog lyckats med att göra dom flesta tokigheterna. Inte roligt att erkänna men tyvärr så har mina problem oftast varit skapade av mig själv.

    SvaraRadera