torsdag 3 april 2014

-Oculus Rift gör dig sjösjuk!

När synens och känselns intryck upplevs olika blir du sjösjuk
Stereoskopiska glasögon, typ Oculus Rift i virtuella världar gör dig sjösjuk.
Det påstår i alla fall den amerikanska forskaren Danah Boyd.
Ja hon går längre än så. Hon påstår att kvinnor och barn är mer utsatta än män för sjusjuka.
Det kan jag vederlägga direkt. Amerikanska män uppfostras till hjältar och skulle aldrig erkänna att de blev sjösjuka ens för sig själva. I hjältekulturer är den vanliga arbetsfördelningen på en båt att mannen sköter båten och kvinnan är en vacker dekoration på båten.
Jag är typisk kvinna, ingen snopp, större bröst och föder barn, och har aldrig varit sjösjuk i hela mitt liv. Däremot kan jag känna att världen gungar efter jag gått iland.
Tvärtemot Danah Boyd hävdar jag med bestämdhet att den som antingen är rädd på sjön eller inte har något att göra lättare kan bli sjösjuk. Antingen blir man sjösjuk eller inte oavsett kön. Så enkelt är det.
Sjösjuka uppstår när synintrycken inte stämmer med övriga sensoriska intryck. Blicken mot horisonten är ett säkert knep att må bra. Det är därför rorsman så gott som aldrig blir sjösjuk. Han/hon har koll på horisonten hela tiden och får ständigt frisk luft samt har något att göra hela tiden.
Oculus Rift ger en liknande felbild till hjärnan.
Tänk dig att du seglar i Second Life. Båten gungar upp och ner men stolen du sitter på står still.
Sitter du i en riktig båt stämmer rorsmans alla intryck båten och din rumpa rör sig lika i förhållande till horisonten. I Oculus Rift rör sig bara horisonten medan rumpan är stilla. Det är den sortens blandade sensoriska intryck som skapar rörelsesjuka.
Källor:
Is Oculus Rift sexist
Does Virtual Reality Literally Make Most Women Sick?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar