tisdag 22 april 2014

När livet är så snabbt föränderligt
Varför inte ta vara på varenda sekund?

Nyttigt att coola ner och tänka efter ibland.
Än en gång har vi fått en brutal påminnelse om hur snabbt livet kan slå om.
Från att ena stunden uppleva enbart solsken och lycka till att bara någon sekund senare slås man till golvet med en brutal järnnäve mitt i ansiktet.
Denna gången var det inte jag som drabbades utan en bekant sen fyra år tillbaka.
När det sker något dramatiskt i de närmre cirklarna känns det som om det kommer för nära.
Otäcka händelser som Breiviks besinningslösa framfart i Oslo eller alla krig i omvärlden kan man lättare distansera sig ifrån även om det ibland känns som minnen man kunde varit utan.
Till skillnad från de drabbade har jag en returbiljett därifrån. Hem till tryggheten.
Just nu lever jag mitt önskeliv.
Har en bra man i mitt liv, har en underbar liten dotter, jag bor där jag vill, jag har fått snurr på mitt jobb igen, att vara mammaledig frilansjournalist har ingen inbyggd självklarhet att mitt jobb finns kvar när mammaledigheten är över.
Allt kan vara borta imorgon.
Det kan hända precis vad som helst. Separation, olycka, sjukdom, arbetslöshet.
När man tänker lite djupsinnigt inser man på hur värdefull varje sekund av lycka och välbefinnande är.
Hur viktigt det är att verkligen njuta av stunden. Just här och nu.
Det finns inget som säger eller garanterar att nästa sekund är lika njutbar. Det kan vi bara hoppas på.
När livet är så skört är det obegripligt hur människor kan ägna sin dyrbara energi till att bråka med varandra.
Jag kan inte tänka mig att det finns friska människor som njuter av att bråka med andra. Om två träter mår säkert båda lika illa.
Allt liv är bättre än döden.
Det finns en ljuspunkt i allas liv.
Ett leende på gatan, en glad nyhet, en vacker blomma, en solstråle genom fönstret.
Tyvärr är det alltför lätt i våra "alltid-på-språng-liv" att inte se de små nära tingen utan låta sinnet förmörkas. För min egen del upplever jag att glädjen över "det lilla livet" ger mig styrka att lösa svåra problem även i "det stora livet".
Har njutit ett par dagar av att kunna ta lunchfikat i solskenet på balkongen.
Det var länge sedan senast och tjugo minuters middagssol lär ju förlänga livet med åtskilliga år.
-Carpe punktum-Carpe Diem!
-Fånga stunden - Fånga dagen.
PS När jag skrev det här kom årets första Sädesärla gående utanför fönstret och jag fick en anledning att le DS

1 kommentar:

  1. Det här är ett jättefel forum för min fråga...men kan du ändra bloggen Iendis Transistor till iLaria?

    SvaraRadera