tisdag 25 februari 2014

Vanadis mustiga minnen 1

-Fågel eller fisk?
Båt svarar du. Ingen självklarhet i SL 2010
Nu har jag blivit så gammal att jag kan berätta minnen från mitt Second Life.
Det finns alltid de som alltid säger "det var bättre förr".
-Fel fel fel säger jag.
Second Life stod inför viewerbyte.
När jag började fanns det en hopplös variant som hete 1.23 eller så. Man skulle klicka på en "Fantom", en rund ring med olika val istället för en rullgardinsmeny som i alla andra program. Fruktansvärt leksaksmässigt. Där någonstans funderade jag på att lägga av med SL. Tack och lov kommer viewer 2. En fungerande viewer som gav en möjlighet att verkligen utforska Second Life. Ganska snart fann jag skyltar överallt där det stod " Varning simkorsning".
Jaha vad kan det betyda då? Tänkte jag. För att i nästa ögonblick kliva över simkorsningen eller rättare sagt hamna under marken eller i luften.
Vi hade en kväll ett improviserat seglingsrace med optimister eller Shelly Fizz som de heter i SL.
Jag låg väl inte så bra till eftersom jag var lite ovan vid att kontrollera båten. Plötsligt började båten som låg om styrbord om mig flyga och försvann. Efter att ha rundat sista bojen före mållinjen dök båten framför mig som en ubåt och försvann.
Det var bara jag kvar och mållinjen var där framme precis på andra sidan simkorsningen.
Vattnet porlade runt stäven och jag forsade fram mot en säker seger!
-Då slog simkorsningsdjävulen till och jag började segla baklänges för att sen börja snurra runt runt högre och högre i luften innan hela viewern kraschade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar