torsdag 12 december 2013

Signalspanar man på oss i Second Life?

När killen till vänster bakom ryggen på mig följde efter mig varje steg jag
tog på Röda Torget i Moskva och in i damunderklädsbutiken avfärdade jag
honom som en av de sedvanliaga kåtbockarna i SL men efter att ha läst
New York Times och NWN artiklar är jag inte lika säker.
Mycket troligt. Snarare otroligt att ingen säkerhetstjänst skulle göra det. 
Du är övervakad så fort du rör dig på nätet. Google, Facebook, Linkedin, Twitter, Blogger och Second Life vet vi att de övervakas.
Inte på det sättet att de sitter en mängd människor och lusläser varenda rad utan man har sniffers som letar efter ord som; bomb, spränga, terrorist osv.
Nu vänder sig de stora teknikföretagen i USA, AOL, Twitter, Yahoo, Microsoft, Facebook, Google, Apple och LinkedIn emot den i deras ögon allt för omfattande signalspaningen i ett gemensamt upprop för att återställa förtroendet för internet.
"Balansen i signalspaningen har i många länder har tippat för långt till förmån för staten och bort från individens rättigheter".
Infiltration och spaning i virtuella världar.
Så här skrivet det New York Times;
"Spionen lägger pussel - behåll din bit". Svenska propagandaskyltar från förr.
De brittiska och amerikanska underrättelse-tjänsterna nöjer sig inte med att spana på oss i "terra firma" utan har infiltrerat virtuella världar som World of Warcraft och Second Life avslöjas nyligen i topphemliga dokument.
Av rädsla för att terrorister eller kriminella nätverk kan använda spelen för att kommunicera i hemlighet, flytta pengar eller planera attacker, visar dokumenten, underrättelse-agenter har blandat sig med  digitala avatarer som inkluderar älvor, tomtar och supermodeller.
Vad vågar vi säga på nätet?
Vår yttrandefrihet är absolut enligt grundlag men är den det?
Spionerna har skapat  karaktärer för att snoka och försöka rekrytera informatörer, samtidigt som samlar in data och innehållet i kommunikationen mellan spelare, enligt de dokument som avslöjas av den tidigare National Security Agency agenten Edward J. Snowden.
många CIA, FBI och Pentagon spioner jagade runt i Second Life, noterade dokumentet, att en "deconfliction" grupp behövdes för att undvika kollisioner - underrättelsetjänster kan ha blåsta upp hotet. 
Tydligen började agenterna spionera på varandra.
Vi har med egna ögon sett hur antalet arabiska simar har exploderat sedan kriget i Libyen och framåt.
En och annan kurre som har betett sig underligt har jag också mött senast i Moskva.
Vidareläsning;

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar