tisdag 10 december 2013

-De ä bare å åk!

Den "absoluta fångenskapen" eller den "absoluta friheten"?
-Både och. Jag kan inget göra. Jag vet inte var jag hamnar.
Jag vet inte när jag kommer fram. Jag har flaskpostat mig.
Mitt val står emellan att oroa mig sjuk eller att slappna av,
meditera och njuta av den ljumma vinden och vågornas ljud.
Jag väljer att må bra. Vad väljer du?
Ingemar Stenmarks berömda svar på frågan, -Hur gör du för att vinna allt?
Brukar råda människor till att bara flyta med strömmen och sluta oroa sig för de som de inte kan styra över och fokusera energin på det de kan styra över.
Som att gå till tandläkaren för att ta ett exempel. Har du väl satt dig i stolen och öppnat munnen kan du inget göra förrän det är dags att stänga munnen och rensa ännu ett sparkonto för att betala.
Efter att ha fått barn har mitt råd till andra blivit än mer påtagligt. Från att ha kunnat styra mitt liv ganska så bra själv så har jag "inget att säga till om" längre.
Det är sonen Johan nio månader som styr inte bara mitt liv utan även sin pappas liv.
Behöver han bytas på så är "de bare å byt". Likadant när han är hungrig, de ä bare å mat".
Endast tiden när han sover är min. Bara min. Men jag har ingen aning om hur lång stund jag har på mig för vuxenaktiviteter efter mitt val.
Då kan jag välja att oroa mig för det eller välja att bara flyta med strömmen och njuta av den tid jag får för egen del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar