tisdag 15 oktober 2013

-Lömsk piratattack på Womenstuff!
-Regler den svages napp!

I gryningen kom den hemska piraten smygande från havet.
Med sin ruskiga blodtörst kastade hon sig över regelverket.
Lyssnade lite slött till chatten samtidigt som jag fiskade.
I grupp-chatten Womenstuff kom det en förfrågan om var man kunde få tag i bra hår för killar.
-Skickade iväg en länk till ett av de företag som är med i gruppen Womenstuff.
Några andra namngav ett tiotal olika företag både utanför och innanför Womenstuffgruppen.
Genast fick jag ett personligt meddelande;
Privatpolis; -Hej det är emot reglerna att posta länkar i gruppchatten!
Sjöfn; - Då tycker jag det är på tiden vi ändrar de reglerna för om man kan upplysa om var man kan köpa en sak men inte lägga med slurlen då blir det allt bra meningslöst med den här gruppen.
Privatpolis; - Du får hjälpa till men utan länkar i chatten, regler är regler och det håller spam nere (spam i en grupp som knappt används-min anm). Har du problem med det får du ta upp det med ledningen. Jag bara berättar vilka regler som finns jag skapar dem inte.
Sjöfn; -Då kommer jag att fortsätta posta regler-som en protest.
Privatpolis; Jag kan inte stoppa dig, jag ville bara påminna om reglerna. Du kommer att bli utkastad om du inte följer dem.
Sjöfn; -Hoppas det det kan ge mig ett blogginlägg. Jag klarar mig bra utan den här gruppen.
Vi har alla mött dem. De självutnämnda privatpoliserna. På parkeringsplatser, i tvättstugor, i båthamnar, i köer, i trafiken ja snart sagt överallt dyker de upp och hänvisar till både kända och okända regler. Som de ger sig själva fan på att vi andra ska följa. Om de själva följer reglerna? Haha, de skapar nya på löpande band eftersom det passar dem.
Vad hade världen varit utan regler?
Tja ett ganska ålderdomligt samhälle. De flesta framsteg mynnar från någon som tänkt annorlunda och brutit mot en och annan regel eller sedvänja.
De osäkra hade naturligtvis känt sig ännu mer osäkra utan regler. För dem är regler vad nappen är för en baby. En trygghet att ta till när man inte vågar tänka själv.
-Jag följde bara reglerna! -Ett citat vi hittar som försvar till att ha utfört de ruskigaste illdåd mot mänskligheten.
Vissa regler är bra och nödvändiga. Att alla kör högertrafik är t.ex en bra regel. Den har en hållbar logik. Det är lättförståeligt för alla varför vi har den. Regler av typen; -Det är förbjudet att stoppa in tvätten i maskinen med vänster hand. Saknar allt av vad man kan kräva av en bra regel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar