fredag 13 september 2013

-Kära mamma!
Tack för motionspasset!

Först en timme på löpbandet.
Fick höra att min mamma, Johans mormor, var ledig idag fredag.
Mormödrar är som alla vet lättdresserade.
Bara vifta med ett lämpligt barnbarn framför nosen på dem så gör det precis som du vill.

Johan har börjat sova 3-4 timmar på raken på dagarna. Rätt skönt då hinner jag med mig själv och mycket annat.
Johan brås nämligen på sin far när det gäller att sova, Har de väl somnat kan man ha krig i sovrummet utan att de vaknar. Har till och med dammsugit i samma rum som Johan sov.
Armarna bakom nacken och vrid
Idag ska jag använda min lediga tid till att vårda min kropp. En syssla som lätt blir åsidosatt när småbarn bestämmer dagordningen.
Ska köra ett hårt kom-i-form-efter-barnafödande-program.
Det är viktigt att man gör rätt rörelser. Sit-ups är helt tabu. Sexpacket, magmusklerna alltså delar sig
när man är gravid och måste fås att gå ihop igen och då är sit-ups kontraproduktivt.
-Mens sana in corpore sana!
-En sund själ i en sund kropp!
Bortsett från att jag får tillbaka min "ungflicksfigur" igen så mår jag bra av att låta svetten och endorfinerna spruta.
Rent vetenskapligt är det 10 primära fördelar.
Benlyft - härligt

Viktkontroll. Motion förebygger övervikt och kan hjälpa dig att gå ner i vikt. -Har redan gått ner 12 kilo sen Johan föddes.

Minskad risk för hjärtsjukdomar. Hjärtsjukdomar är en vanlig dödsorsak och något många oroar sig för. -Klar bonus jag vill också bli mormor.

Bättre humör. Regelbunden motion är en framgångsrik metod att bekämpa depression. Fysisk
aktivitet ökar produktionen av serotonin som gör att du känner dig gladare och mer avslappnad. Vid hård träning frisätts även endorfiner som kan lindra smärta, oro och stress.-Kan känna mig lite speedad om jag rör mig för lite.

Mer energi. Fysisk aktivitet ökar din muskelstyrka och uthållighet. -Behövs mycket energi med småbarn.
Armhävningar stärker ryggen och låren.

Starkare immunförsvar. I dagens samhälle är det många som är stressade. Stress leder till sämre immunförsvar och gör att du blir sjuk oftare. Motion kan förebygga detta genom att förbättra blodcirkulationen så att kroppen får tillgång till mer syre, vilket stärker immunförsvaret och ökar motståndskraften mot infektioner. -Perfekt inför dagistiden

Bättre sexliv. När du motionerar regelbundet får du mer energi och blir mer nöjd med ditt utseende, vilket kan ha en positiv effekt på ditt sexliv. Dessutom har män som regelbundet motionerar mindre risk att drabbas av potensproblem än män som aldrig tränar. -Bara att sätta full fräs på Pip-Larsson med

Förbättrad mental förmåga. Regelbunden fysisk aktivitet kan förbättra minnet och koncentrationsförmågan. Motion förbättrar blodcirkulationen så att hjärnan får bättre tillgång till syre.
Dessutom påverkar motion en mängd olika signalsubstanser i hjärnan som har stor betydelse för din mentala förmåga. Med mer motion kommer du få lättare att komma ihåg saker, kunna koncentrera dig bättre och bli mer kreativ. -Suveränt!

Bättre sömn. Om du har sömnproblem kan motion hjälpa dig att somna, att sova längre och att sova djupare. Regelbunden motion får dig också att känna dig piggare och mer alert under dagen. -Johan styr väl min sömn med den sömn jag får blir klart bättre.
Har vi någon oro kvar så spolar vi bort den nu

Minskad skaderisk. Träning stärker ben och muskler, vilket minskar risken för skador. Starkare ben
minskar risken för frakturer och starkare muskler minskar risken för stukning och sträckning. Stretching och rörelseövningar ökar rörligheten i musklerna och kan minska risken ytterligare för muskelbristningar och skador på senor. -Skador har vi inte tid med!

Att träna är roligt. Det ger dig en chans att varva ner och delta i aktiviteter som du tycker är kul. Att träna är också en bra social aktivitet som ger dig ett tillfälle att umgås med familj och vänner. Försök hitta en form av motion som du tycker om att göra: ta danslektioner, gå med i ett fotbollslag eller ta promenader i naturen. Om du blir uttråkad, prova något nytt! -Precis och jag kan motionera redan utanför dörren.
Sjöfn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar