tisdag 27 augusti 2013

-Ich bin ein Berliner! -Bist du?

Småbilarna var verkligen små på den tiden. Här står jag på Bahnhofstraße
och gömmer mina bara knän bakom bilen för sedlighetspolisen.
Alla har vi väl hört talas om J.F. Kennedys berömda ord när han besökte Berlin 1963 och hört hur belackarna påstått att han sa "jag är en bulle" istället för "jag är en Berlinare".
Då är det till och med sämre i tyska än jag. "Ich bin ein Berliner" är grammatiskt och kontextuellt korrekt.
För den som vill uppleva Berlin 1923 under Weimarepoken kan nu åter få göra det. 
The 1920s Berlin Project - Weimar Republic role play sim har återkommit i moderniserad form.
Glada änkans underkläder 1950.
Kennedy var ingen bulle.
Vill man bara shoppa och se Bahnhofstraße med omnejd kan göra det. Strikt klädkod gäller men som tur är får man tidstypisk kläder gratis vid landningsplatsen. Några mammakläder fanns inte så jag fick tassa runt så diskret jag kunde med mina knän fult exponerade. -Det finns/fanns nämligen en sedlighetspolis i tjugotalets Berlin som kontrollerade att inga ruskiga kvinnoknän syntes. Pojkar i kortbyxor fick dock visa knäna.
I de välsorterade affärerna finns vintagekläder från olika epoker. Jag hittade fram till 1950 men var inte runt överallt.
Marilyn Monroes raffset och badräkt från 50-talet finns att köpa. Herr, dam och barnkläder en mass. Butikerna är välsorterade och kläderna välgjorda
Luftskepp till Berlin 1923
-För den som vill spela rollspel går man med i gruppen och får uppleva ännu mera Berlin.
Nakna nazister är inte välkomna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar