måndag 8 juli 2013

ISO 7810 gör dina bilder bättre

Korset i svenska flaggan
är vårt hjälpmedel idag.
Huvudmotivet mitt i bilden.
Lite stelt och livlöst och fötterna kapade
Enkla fototipset.

Även benämnt Gyllene snittet.
Har du funderat över varför ett A4-papper har måtten 21x29.7 cm? Eller varför en bild du får framkallad har måtten 10x15,15x20 cm? Varför korset i de nordiska flaggorna ligger som det gör och inte mitt på som den Schweiziska flaggan?
Gyllene snittet igen.
Förr var bilderna oftast kvadratiska. Negativen höll 6x6 cm och bilderna blev lite tråkiga och platta om man utnyttjade hela negativet. Sen kom småbilden 24x36 mm och genast fick man större möjligheter till livfullare bilder. Man kunde använda gyllene snittet och ändå inte förlora skärpa genom att beskära bilden.
En mer flaggliknande komposition.
Resultatet en mer harmonisk bild som bättre stämmer med
hur vi uppfattar världen med ögonen.
Problemet från fotografins barndom återuppstod med automatskärpans intåg. Kvadraten där du ställer in skärpan ligger oftast mitt i sökaren. Därför har de flesta moderna kameror möjligheten att låsa skärpan på t.ex ett ansikte och sedan flytta motivet en bit
innan man trycker av. En del kameror har också flera skärpezoner som man kan välja mellan.
Nu ska vi inte fördjupa oss i fibonaccital och annat krångligt.
Vi ska tänka Svenska flaggan.
Korset i svenska flaggan närmare bestämt. Lägger vi lodlinjen i det ena korsarmen och horisonten i den andra blir det oftast bra. Då har vi fyra möjligheter till placering av huvudmotivet.
 Vanadis  Fototips

3 kommentarer:

  1. Så jag tänker också när jag är ute på mina fotorundor...

    SvaraRadera
  2. Författaren av det här inlägget borde kanske ha funderat på sina frågor först.
    Endast Fibonaccitalen har en koppling till det Gyllene snittet, kvoten mellan två på varandra följande tal närmar sig det gyllene snittet, 1 ,618.
    Även yttermåtten på flaggan har viss koppling till gyllene snittet.

    En standard för id kort där inget kort uppfyller gyllene snittet, A4 som är A0 (papper med arean 1 kvm) vikt fyra gånger, har inget med det gyllene snittet att göra.
    Storleken på papperskopior 10x15 eller 15x20, är nog mer en anpassning till negativ och sensor format 2:3 och 3:4.

    Som fototips skulle jag föreslå att man använder tredjedels regeln, en förenkling av det gyllene snittet.
    Dela in bilden i nio lika stora rektanglar med två horisontella och två vertikala linjer.
    Placera det viktiga i bilden längs en linje eller i en skärningspunkt.
    Det finns ofta stöd för den både i kompaktkameror och systemkameror.

    /Holy

    SvaraRadera
  3. Nej då Holy, jag har tänkt färdigt.
    Det här är ett enkelt förslag till förbättring av bilder och bättre utnyttjande av kamerans möjligheter. Jag har medvetet valt att inte blanda in Fibonaccital och annat svårbegripligt utan formulerat en enkel "tumregel för bättre bilder".
    Anpassat efter dem jag "såg" som målgrupp. Hade jag skrivit för fysikprofessorer hade jag formulerat mig annorlunda. I praktiken blir det ju "tredjedelsregeln" om du lägger "tyngdpunkten i korsets skärningspunkt" eller hur?

    SvaraRadera