fredag 28 juni 2013

Second Pride Festival
Är det inte som grönkålen på julbordet?

Second Pride pågick 17-23 juni. För min del kom den bort helt i och med
midsommar och SL10B. Får läsa om den på nätet istället.
Jag måste erkänna att jag är lite kluven till Pridefestivaler. Ja visst är det väldigt bra med att
synliggöra en förtryckt grupp och det har gett många modet att "komma ur garderoben".
Samtidigt ser jag en risk för att man skapar en felaktig schablon av hur en homosexuell ser ut.
I Sverige har vi enkönade äktenskap, äntligen, så behovet av en priderörelse minskar.
Senast jag föreläste på universitetet gjorde jag det för 100 studenter.
Ungefär lika många manliga och kvinnliga. Rent statistiskt satt det fem bögar och fem flator i den gruppen.
-Såg jag vilka det var?
-Nej. Studenter ser likadana ut oavsett sexuell läggning.
-Brydde jag mig om deras sexuella läggning?
-Nej. Varför skulle jag det? -Undervisningsmetoderna är de samma oavsett sexuell läggning.
-I den värld jag lever i är det ingen som bryr sig speciellt mycket eller gör stor affär av sexuell läggning. Varken egen eller andras. Det är naturligtvis en skyddad tillvaro. Många får stryk för sitt val av partner.
Svaret är alltså ja - Pridefestivaler behövs även i Sverige men man kanske ska fundera över innehållet. Har Pridefestivalen blivit ett jippo vilket som helst? -Ger dagens form maximalt stöd till sexuellt avvikande från heteronormen? -Sätter det maximal press på motståndare och motståndarregimer?
I världen är det drygt ett dussin länder som tillåter enkönade äktenskap. I USA är det 1 möjligen 2 delstater som tillåter enkönade äktenskap.
I ett halvt dussin länder är homosexualitet förenat med livsfara- Åker man fast är det dödsstraff som gäller.
I Ryssland skärps lagarna mot homosexualitet.
-Därför behövs Pride-festivaler!
-Som påtryckning på antihomogrupper, på antihomoländer.
Det är på tiden att de grupperna blir emot något annat och kommer med oss andra in i modern tid.
-Vad som förundrar mig allra mest är hur heterogrupperna kan bli så upprörda över andras sexuella läggning. -Det påverkar ju inte dem på något sätt!
Sjöfn
Länkar;
Second Pride
RFSL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar