fredag 24 maj 2013

-Var tacksam unge!
-Annars får du med mig att göra!

 Vanadis filosoferar 
En miljö som jag vetat att den funnits men aldrig behövt leva i.
-Mitt barn,
du kommer att födas med tur.

-Du hade tur redan som ägg i min äggstock och som spermie i din pappas testiklar. Både din mamma och pappa kommer från friska släkter. Inga mer eller mindre märkliga sjukdomar finns i släkten så du kommer med stor sannolikhet att fylla 100 år 2113. Då hoppas jag att du tänker på dina förfäder med glädje och tacksamhet.
Tacksamhet för att vi i generationer levt ett någorlunda hälsosamt liv. Vi har haft arbeten där vi inte utsatts för några egentliga gifter som lagrats i våra kroppar och förts vidare som genetiska skador.
Vi har haft en trygg och ombonad miljö både hemma och på jobbet.
Du har två högskoleutbildade föräldrar med välavlönade jobb som kommer att kunna ge dig allt du behöver, utan att skämma bort dig.
Du kommer aldrig att behöva oroa dig för mat på bordet eller för att bli slagen i ditt hem.
-Alla barn har inte samma tur. Allt för många barn i världen får gå hungriga till sängs.
-Allt för många barn blir slagna utan anledning och utsatta för än värre kränkningar.
-Allt för många barn får för liten tid av sina föräldrar. Jag lovar dig att jag och din pappa ska försöka efter bästa förmåga ge dig så mycket tid vi bara kan.
-Du behöver bara oroa dig för en enda sak.
-Det du behöver oroa dig för är din mammas vältaliga tunga om jag får reda på att du satt dig på höga hästar över de som inte haft din tur.
-För att om jag får höra att du behandlar människor olika, om du av girighet roffar åt dig mer än du behöver på andras bekostnad.
Du ska ha din morfarsfarfars ord i minnet, han var sjökapten i flottan;
-På en båt är alla lika viktiga, allas insats behövs annars sjunker båten.
-Sjunker båten är det mitt fel, för det är mitt jobb att se till att alla vet vad de ska göra och när.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar