torsdag 14 mars 2013

Vad har Moskva som drar så mycket folk?

Vasiljevkatedralen, Kremls röda murar och Leninmausoléet
Inte får det mig att hoppa högt av entusiasm och längtan
Morgon efter morgon har jag sett hur Moskva ligger högt eller i topp på destinations-guidens "whats hot now".
Känns lite märkligt sist jag var där var det bara ett stort ödsligt torg, Röda torget. Ännu märkligare framstår det i ljuset av att Ryssland är tredje land efter Sverige och USA i min läsarstatistik. Funderade på om det kunde vara någon ip-adressdöljare som ordnade det. Ungefär som att om man söker på en ip-adress som tillhör en Mac så finns den i Cupertino USA. Det borde stå en Mac på varje tom yta i den staden. Sanningen är att Apple har sitt huvudkontor där och Macen lurar ip-sniffarna.
Tog första flyg, ej Aeroflot, till Moskva för att kolla läget.
Vad ska alla i Moskva att göra?
Mycket riktigt lika ödsligt på torget som vanligt. Men i ena ändan finns Rysslands "så kommer du igång med Second Life"".
Tydligen är intresset stort för Second Life i Ryssland. Enligt vad jag erfarit har bredbandsutbyggnaden i Ryssland tagit ordentlig fart de senaste åren så det kanske inte är så konstigt.
Blir det ryssarna som "räddar" amerikanska Second Life?
Några användbara fraser på ryska:
  • Hej, jag heter Vanadis och är från Sverige skrivs Привет, я Vanadis и из Швеции
  • Ursäkta mig ett ögonblick så ska jag starta min översättare skrivs
    Простите момент, и я начну мой переводчик
  • Vill du ligga med mig? skrivs Хотите спать со мной?
  • Nej jag vill inte ligga med dig! skrivs Нет, я не хочу спать с тобой!
 SLAS till Moskva Röda Torget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar