torsdag 7 mars 2013

Hurra! -1000 inlägg!
-75296 läsare!

Du läser nu inlägg nummer 1000!
Jag startade bloggen 1 juni 2010. 
Första riktiga inlägget
Då skrev jag bara rubrik: Mitt första inlägg brödtext: Jag har startat en egen SL-blogg där jag ska beskriva vår värld på mitt sätt. 
De första att kommentera var Apmel och Kandi. 
Inlägget skrev jag mest för att se om tekniken funkade och för att bloggen skulle komma med på pingsidorna. Det dröjde till den 11 juni då publicerades mitt första "riktiga" inlägg; Fienden kommer inifrånr jag uppsöker Gender Square och sågar Amelia jäms med fotknölarna.
Jag var inte overksam under de tio dagarna jag samlade ihop inlägg och skrev på lager.
När jag ser tillbaka på den första tiden kan jag bara säga att det tar ett tag att hitta rätt form för en blogg. Det tar lite tid att lära känna läsekretsen och lära sig vad som är viktigt för dem. Jag har alltid strävat efter dialog med läsaren. Jag har en mer eller mindre fiktiv person som jag skriver för. Både i första och andra livet. Det blir bättre text om man berättar för någon än att "hålla tal till nationen" tycker jag.
Jag har fått 971 läsarkommentarer, nästan ett per inlägg. Det tycker jag är väldigt roligt. Arbetet känns mer på riktigt när man har en läsardialog.
Toppnumret-flest läsare av alla inlägg!
Vad säger det om läsarna? Och om mig?
Min lilla blogg och jag fick en smakstart. Redan i juli hade jag 1750 läsare och i augusti 2200 per månad. Däremellan har det pendlat till augusti 2011  då jag sprängde 2500-vallen, 2500 läsare per månad. Januari 2012 var det dags att gå igenom nästa ljudvall 3000 läsare per månad! Numera pendlar det mellan 2500 och 3300 läsare per månad. Det intressanta är att statistikkurvan ser likadan ut år från år. Färre läser i juli och i december. Inget konstigt med det. Man kan inte ha tid till allt på en gång.
När detta skrivs har jag totalt fått ihop 75.296 läsare. Vi, min kusin Sjöfn har skrivit ett antal inlägg och ska naturligtvis ha en del av äran, 75.000-vallen sprängdes i tisdags, 5/3 klockan 23.58 och detta på bara två och ett halvt år!
-Second Lifebloggar skriver bara om drama! -Fel, fel, fel!
När vi ändå pratar statistik är det svårt att gå förbi de inlägg som "sålt bäst". Det vill säga de som haft flest enskilda klick. Lite missvisande är den statistiken trots allt, den visar inte de som bara klickat på huvudlänken till sidan men ger ändå en fingervisning om vad som intresserar mest.
"Bästa drama" är slaget med 500 enskilda klick! 
-Jag i bastun är toppnumren!
Tjejen som kastade vatten 23 mars 2012 toppar med 782 enskilda klick tätt följd av Den nakna sanningen om tjejsnack med 704 klick. -Fulingar där :)
En av mina viktigaste texter och mest lästa sida.
Roligt att mina läsare håller med.
Den sida, jag har några undersidor till bloggen också, som toppar sidlistan gläder mig mer för det är en sida som jag upplever som oerhört angelägen. Trots att det hände för snart 70 år sedan känns det lika relevant idag. Då var det nazister som plågade Anne Frank och hennes familj idag är det andra som plågar någon annan och hindrar dem från att leva sitt liv som de själva önskar.
Sidan -Anne Frank, jude -mördad av rasister toppar med 619 klick. Önskar de vore ännu fler för den är angelägen att läsa.
-Lagoma korvar är bäst!
Det är väldigt roligt att blogga. Tack vare att jag har "knäppa arbetstider" ibland, något man får leva med som frilansjournalist, har jag ofta måndagsförmiddagen fri. Det finns sällan någon att få tag i så dags och får man tag i dem vet de inget. Likadan fredag eftermiddag, efter två är påfallande många "på möte-åter på måndag" i kommunal och statlig förvaltning. När jag bodde på Linnégatan i Göteborg var det inga problem att träffa likasinnade även på udda tider. Däremot nu, när jag bor på det gamla landeriet i en av Göteborgs yttre kranskommuner är det inte lika enkelt att träffa folk på udda tider. De är alla i Göteborg!
I den ekvationen passar Second Life mig som en handske. Alltid finns det någon att tjata bort en stund med för "tjôta är mitt liv det se". Att det dessutom finns så mycket fint och spännande att berätta om gör ju inte saken sämre. 
-Tack för att ni läser, jag försöker göra bloggen varierad. Att bara skriva om en sak, t.ex kvinnokamp tror jag inte på. Då når man bara de redan "troende" det är bättre att skriva om allt och låta sina egna värderingar lysa igenom lite här och där. Försöka få ihop en lagom blandning av allt.  
-Det får nog bli 1000 inlägg till -Det är ju sköjigt det här!  

 
 

1 kommentar: