måndag 14 januari 2013

-Var får du allt ifrån Vanadis?

-Det finns de som säger att det är kaffe som är skribentens bränsle
-Dumt att säga emot och riskera något- strax tillbaka ska bara hämta en kopp
En vän frågade mig "-Var får du allt ifrån Vanadis?" och det var ju en fråga så god som någon. 
Fick mig att tänka till lite. -Var får jag allt ifrån?
Ärligt talat så vet jag inte riktigt och kan ge ett bra svar. Men jag kan försöka.
Det viktigaste för mig är att prata och åter prata med folk. Dels får man klart för sig "vad som sägs på stan" dels får man en bild av hur "läsarna" tänker och vad som intresserar dem. Man måste känna sin publik och på ett eller annat sätt vara en av dem.
Det som intresserar mig är inte alls säkert att det intresserar någon annan. Men hur paradoxalt det kan låta det som intresserar mig kan också intressera någon annan. Där är läsarstatistiken en bra hjälp. Rubrikord som "sex, sprit och porr" säljer bra. Skäms på er! Men det kan man inte köra varje gång.
En av mina främsta källor. Kaffebordet! Folk vet mycket
mer än de tror själva. Eller har bra frågor som kan besvaras.
Ofta tar jag en SL-sväng på något som inträffat i första livet. Översvämningshistorian 3:e december är ett bra exempel. Jag skrev om det i första livet och gjorde några dagar senare när jag hittade klimatsimen och en översvämmad väg i SL en SL-grej.
Ett besök på en sån sim som klimatsimen ger ofta massor med grejor. Brukar ta så mycket olika bilder som möjligt. Har jag bara en bild går det alltid att pilla ihop en text till den.
Jag är inte bofast i Second Life utan rör mig runt hela tiden. Då ger destinationsguiden bra idéer. Inte bara editors pick utan lite random sökande kan ge mycket kul.
Ett besök på en större sim typ London eller Amsterdam kan ge mycket. En del bloggare berättar allt på en gång i ett jättelångt blogginlägg med massor av bilder. På gammaldags tidningsmanér. Själv hör jag till den moderna skolan som anser att 1800-2500 tecken är optimalt i en tidning och 900-1200 är optimalt i en blogg så därför gör jag hellre fler korta blogposter än en stor. Då bränner man inte allt krut på en gång heller.
Hittade en översvämmad väg i Second Life. Vips så drog
jag en parallell till ett jobb jag just gjort i första livet.
Det ordrika och djupsinniga överlåter jag med varm hand till min seriösa RL-kusin Sjöfn. Det är ovärderligt med en hjälpryttare.
Har ofta klurat på hur man ska kunna göra bloggandet mer tidningsmässigt. I en tidning är det ju många som skriver inte bara en.  Med ett väl avgränsat område skulle nog fler kunna dela på en blogg som kunde bli riktigt bra istället för flera bloggar som lider av tidsbrist. En blogg måste uppdateras relativ ofta minst tre-fyra gånger i veckan och det kan kännas tufft för en del.
Ett välfylld skafferi är en bra resurs. Har alltid, nåja oftast då, ett lager av icke tidsbundna inlägg sparade som utkast som jag kan publicera när jag har idétorka.
Som det här inlägget och historien om dess tillkomst. Fredag morgon loggade jag in för att fixa ett måndagsinlägg. Hade ingen aning om vad jag skulle skriva om. Evenemangstipsen i SL-destinationsguiden var mest porr och sån skit. Rultan höll på att mecka med sin evenemangsblogg så den kom jag inte åt. Då ställde en vän frågan; -Var får du allt ifrån Vanadis? och här är svaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar