fredag 11 januari 2013

Nej du Kandi -Den gumman gick inte!
Varför ska jag gå dit när jag vill hit?

Den här pilen är utlagd antingen av Apmel, Kandi eller SaveMeOh.
Erfarenheten säger mig att "det kan vara något lurt".
-Är det ett konstverk? -Är det ett psykolgitest för att avslöja om jag är
auktoritetsstyrd? -Är det en förenklande anvisning till min fördel?
Från vår minsta barndom lär vi oss att följa anvisningar. Antingen genom att vi får beröm när vi gör det och blir utan beröm om vi inte gör det. Eller att vi kognotivt lär oss att det är bra att följa alla anvisningar.
En av de anvisningar vi har lättast att följa är "pilen". 

Vi ser den dagligen och pilen är nog den anvisning som är mest intuitiv.
På min väg mellan Marstrand och jobbet inne i Göteborg finns pilen i varje vägkorsning. Först står det "Kungälv" och av erfarenhet vet jag att för att komma till Göteborg måste jag först till Kungälv. I Kungälv står det "Göteborg" på nästa pil och då svänger jag in på den vägen. Så där håller det på förbi Forum Ferrum (Järntorget) till Linnéplatsen där jag ser min arbetsplats och inte behöver någon mer pil.
För vår inre bild skapar vi oss en föreställning om att det finns något bra i andra ändan av pilen.
Precis som i sagan om kitteln fylld av guld i slutet av regnbågen. -Vid pilen finns något åtråvärt till oss.
Förväntningar är inflytelserika. Vi bygger upp bilder av hur framtiden ska se ut – vi ser sommaren framför oss. Jag tänker att om jag åker till Paris kommer jag att äta god mat, åker jag däremot till New York blir jag säkert rånad. Jag låter mina förväntningar styra mina val.
Likadant i vardagslivet förväntar jag mig att något, t.ex. ett tandläkarbesök ska bli
obehagligt blir det det. Har jag positiva förväntningar eller i alla fall inte negativa förväntningar blir tandläkarbesöket en helt annan upplevelse.
-Men vad händer om vi inte följer pilen?
-Det vet vi inte säkert. Vi kan på grundval av tidigare erfarenheter skapa oss en inre bild av vad som kanske kan finnas i fel ända av pilen men vi måste trots allt ta en risk för att få reda på det.
Tar vi inga risker kan vi inget vinna.
De stora män och kvinnor som omdanat vår värld har tänkt annorlunda. De har inte följt pilen.
-Dr Livingstone följde Nilen och upptäckte Victoriafallen. Steve Jobs tänkte annorlunda och vi
fick Macintosh med WYSIWYG ett intuitivt operativsystem med ikoner att klicka på istället
för att skriva långa tekniska ramsor för att öppna ett dokument.
Likadant är det i livet vi måste våga gå emot strömmen ibland för att vinna något.
Vi vet inte säkert att det är där spetsen på pilen pekar som lyckan finns det kan vara i bakändan.
Sjöfn
Länk till Villa Apmel där både Kandiudden och pilen finns. Närmre anvisning ger jag inte du får leta själv.

1 kommentar:

  1. Du är välkommen att gå precis vart du vill på min parcel.

    Pilen kom dit inför öppningen av SaveMe´s konstverk, de många lådorna med tredimensionella Hopper-lägenheter.
    För att få veta mer om Hopper kolla här tex:
    http://www.edward-hopper.net
    och titta på gallery.
    Eller googla Edvard Hopper och sök bara på bilder. Han är superaktuell just nu med en stor utställning i Paris.
    Hans bilder kan alla alltså besöka som tredimensionella verk på min parcel.

    Landningsplatsen var ungefär där pilen börjar på min parcel som faktiskt har både ett eget namn, Place des Petits Bourgeois, och egen tomt. Vi bor alltså inte på Villa Apmel... : )).
    Här kommer urlen direkt till mig!
    http://maps.secondlife.com/secondlife/Solace%20Island/215/39/22

    Passa gärna på att kolla en tp i form av en isbit som ligger på trappan åt andra hållet pilen pekar. Med den kan du ta dig upp till mitt fina vinterland. Gratis fina halsdukar hittar du där. Skön värmestuga och äventyr-skridskobana så glöm inte grillorna.

    SvaraRadera