onsdag 23 januari 2013

Det är du och jag, Solen..

Här sitter vi, morgonsolen om våren och jag. Lika morgontrötta båda två.
Jag älskar solen men allra mest på våren då vi går upp samtidigt.
I det Falconerska hemmet förekommer en styck Falconer närmare bestämt jag. Dessutom förekommer det en styck karl. Vidare benämnd "Granne-Carl eller bara Carl. Granne-Carl är en ordlek av göteborgstyp. "Granne" betyder "snygg och stilig" och "Carl" det är just det en "karl". Alltså betyder "Granne-Carl" helt enkelt en "snygg karl". Vad Granne-Carl heter i första livet behåller jag innanför pannbenet,
Vi trivs bra ihop. Inte så att vi är varandras likheter i allt, tvärtom i många av avseenden. Men vi kompletterar varandra rätt bra och har många gemensamma intressen.
Ta det här med dygnsrytmen. -GC är morgonpigg, äckligt morgonpigg, men klipper gärna med ögonen redan vid elvasnåret på kvällen. Jag är raka motsatsen. Morgnar inträffar alltid för tidigt oavsett hur länge jag sovit. Precis som en trevlig kväll alltid slutar för tidigt.
Tänk er vårt frukostbord i köket. Sovrummet ligger på övervåningen ovanför kökstrappan. Jag kommer ner. Har alldeles själv lyckats få på mig morgonrocken, letat rätt på kökstrappan, gått ner för den utan större skador. Öppnat köksdörren som är en skjutdörr och har så varit så länge jag kan minnas likväl måste jag lista ut hur den fungerar varje morgon.
Siktar in mig på min plats vid köksbordet. Det är den där det står framdukat porslin och där ingen sitter. Lätt som en plätt!
Nästa stora steg är att montera frukosten. Müsli i tallriken och fil ovanpå och sen röra om. Smörgås på assietten och sen ska pålägget monteras ovanpå smörgåsen. Juice ska hällas i glaset inte i tallriken. Framgång där med. Vitaminer ska plockas ur sina burkar och sen stoppas i mig i munnen.
Nu är det bara att äta, skeden till tallriken, lasta på, skeden till munnen och lasta av. Tugga smörgås dricka juice.
Om ingen pratar med mig när jag 100% fokuserar på matens montering brukar allt gå väl men om min käre Carl hurtfriskt säger nåt typ: Godmorgon min kära - vad har du för spännande på programmet idag då?
Det är då det blir fel. Juicen hamnar ovanpå müslin och filen i glaset. Smakar apa milt uttryckt. Jag vet jag har provat. När jag hällt allt på fel ställe fortsatte käre Carl att prata med mig så jag märkte inget utan tog en stor sked müsli med apelsinjuice och försökte skölja ner med fil. Urk!
En av Carls stora förtjänster är att när han går upp först så sätter han på kaffe, starkt och gott kaffe. När jag "gröpat i mig" frukosten får jag kaffe. Mmm då går rullgardinen upp en bit. Jag förstår enklare konversation utan problem och jag kan klä på mig själv när Granne-Carl gått iväg till pendeltåget.
Därefter brukar jag duka av frukosten, inte mer än rätt eftersom GC dukat fram den, sen sätter jag på en kopp kaffe till och gör en smörgås innan jag loggar in i Second Life. Mina arbetsdagar brukar sällan börja före klockan 9 på morgonen. Gissa varför?

2 kommentarer:

  1. Stackare, måste vara hemskt att vara tvungen att gå upp så tidigt.*Skratt i ögonvrån*...Jag gillade verkligen vad granne-carl betyder...då har jag en alldeles utmärkt sådan i SL.

    SvaraRadera
  2. I samma anda lär det ha funnits en damkonfektionsaffär vid namn "Grann-Ada" i Göteborg.

    SvaraRadera