fredag 2 november 2012

Fredagsmysigt med pumpa

Jag lider med den som inte har ett trevligt matbord att byta tankar med
sina bästa vänner vid. Här jag Kay och Kaja men vi var fler från början.
Kajas vackra höstbord på Noweeta Grassland och samvaron här gjorde mig
inspirerad till att duka ett härligt Halloweenbord i första livet
Tycker om att göra fredags-middagen lite mysigare än vanligt. För att göra skillnad på helg och vardag och för att man har tid att verkligen vara tillsammans ordentligt vid matbordet.
Maten är kanske inte mitt allra bästa ämne men det visade sig att mitt manfolk, ja Granne-Karl, har gått samma matlagningskurs. finessmatlagning för herrar, som far och bror fast vid olika tillfällen.
-Hum hur ska vi tolka det morsan?
Duka snygga trivsamma bord däremot är min grej. Det går kanske hand i hand med bildskapande.
Ikväll ska vi ha Halloweenmiddag för åtta personer så jag har skaffat en "pumpagul" pappersduk till matsalsbordet. Tagit fram dödskalleljusen, två stora dödskallar som det rinner stearin ur ögon och mun. Jag har skaffat hälften svarta och hälften orange ljus att sätta i två gamla nästan meterhöga bronskandelabrar jag hittade på Lions loppmarknad för en femtiolapp. Ingen mer än jag har uppenbarligen plats för dessa. Istället för placeringskort ska jag skriva namnen med blodröd tårtgelé rätt på duken. Nu förstår ni varför jag tar en pappersduk, bara att slänga efteråt när den är full i stearin och annat kladd. Ett par påsar små fladdermöss och spindlar att strö ut på duken finns också.
Granne-Karl ska laga rostbiff av älg-blodig så klart potatisgratäng och säkert något mer. Här kommer mitt första kulinariska bidrag till middagen; Hemgjord fläderbärgelé! Rustik smak som passar perfekt till vilt. Till efterrätt Pumpacheescake. Nätet är en guldgruva för att knycka recept!
Efteråt blir det ostbricka från Falbygdens Ost, kolla deras hemsida där finns en ostprovarguide där man fyller i hur många man är och hur smakrika ostar man vill ha, tog medelstark till åtta pers som ostbricka och de föreslog Appenzeller, Brie du Meaux, eneglsk Stilton och Morfars Brännvinsost svart. Ska testa bl.a Bornholmskex till detta.
Här behövs något kraftfullt att dricka jag väljer ett fylligt italienskt vin 2009 Piemonte Barbera dÁlba; Nyanserad, kryddig smak med inslag av fat, skogsbär, plommon, ljus choklad,peppar, mynta och vanilj.
Kaffe o.konjak, Larsen VS och små bitar av 70% belgisk choklad och pumpamuffins efteråt.
Det bästa är att all den här maten går eller ska göras i förväg ingen behöver vara fjättrad vid spisen utan kan alla kan vara med vid välkomstdrinken- Burmester White Port, -det som ska värmas sköter sig själv i ugnen.
-Skål och välkomna säger jag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar