onsdag 14 november 2012

-Drömmen om en Adirondackstol.

-Granne-Karl! -Hämta kaffet!
När jag var på väg att bli tonåring hyrde vi ett sommarställe med två Adirondack-stolar i en ljuvlig berså. Stolarna var rödmålade med så breda armstöd att man kunde ställa en kaffemugg på dem.
Morsan och farsan tog alltid sitt morgonfika sittande i dem. Så fort en av dem blev ledig slogs jag och brorsan om att sitta i dem, "jag vara stor och stark och du liten och klen".
Hemma på tomten har jag en syrenhäck som vi sågade ner för ett par år sedan och som nu bildar en härlig stor berså där man kan njuta sitt morgonkaffe. Minnet av barndomens Adirondackstolar blommade upp och pockade och pockade. Sökte på nätet i flera år men priserna var ju hutlösa, 4000, 5000 kronor styck och uppåt. 8-10.000 för två stolar Det är för mycket för trädgårdsmöbler som ska stå ute och fara illa.
I våras kom det reklam från Haléns postorder. Bläddrade lite förstrött och satte mig käpprak upp. -Där Adirondackstolar omonterade och omålade 249:-styck!!!!
Någon vecka senare var jag i Alingsås på jobb. Efter jobbet svängde jag in till Haléns i Borås och provsatt stolen. Perfekta. Precis så sköna att sitta i som jag kom ihåg. Köpte två på direkten och slängde in i bakluckan. På vägen hem stannade jag vid en färgaffär. Fick tag i precis den rätta kulören av rött, grundfärg och slippapper.
När vi började vår semester Granne-Karl och jag började vi med gemensamma krafter montera stolarna och slipa dem.
Vi fick med gemensamma krafter ihop dem precis som det var tänkt. Vi täckte ett gammalt trädgårdsbord med byggplast och började måla den första stolen. Vi kom så långt att det var dags att vända uppochner på den första när den torkat och måla bak- och undersidan.
Då kom regnet och det har regnat sen dess.
Finns det ingen annan lösning får vi ta in dem i köket och måla dem där innan vi köper ny plastmatta till golvet.
För i sommar SKA jag sitta i morgonrocken i solen i min Adirondackfåtölj och dricka morgonkaffe till fågelsång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar