måndag 22 oktober 2012

Pumpa, pumpa där, säg mig vem du är

Så skär du en egen pumpalykta!
Inte så illa för en nybörjare
När mamma Blid inte ville skära till en Halloween-pumpa, 
fullt förståeligt eftersom hon fortfarande ammade sitt femte barn, fick mammas kusin, d.v.s jag, som ansågs ha två lediga händer rycka in som pumpa-konstnär.
-Mina kunskaper i pumpaskärning var då något begränsade milt sagt men tack och lov så finns även detta på nätet.
Hittade både instruktionsfilmer och roliga mallar att använda.
Först gäller det att hitta bra knivar som man kan hålla i utan att slinta när det blir söligt.
Efter lite testande kom jag fram till att Coop:s Universalkniv var bra till det grova och ett par mindre knivar ur kökslådan var användbara till de små detaljerna.

Exempel på traditionella pumpagubbar.
Letade rätt på mallar på nätet, mätte pumpan innan jag skrev ut dem. Utskriftsstorlek i procent är en resurs i det här fallet. Började med att skära ett stort hål i botten på pumpan. Jag ville ha den som en huv att sätta över ljusen. Där kom vi till det slabbiga - att gröpa ur pumpan. När det var klart skar jag ut näsan ögonen och munnen, de små detaljerna först.
Plötsligen stog det två olika pumpagubbar och stirrade på mig från köksbordet.
Vill man vara nyskapande kan man göra
Ellen (?) Romney, Che Guevara eller Hitchcook
Inspirerad fortsatte jag med att skära ut paprikor som pumpagubbar. Blid fyllde dem sen med seg köttfärssås blandad med massor av riven ost. Blev stor succé hos barnen när osten smält under gratineringen och runnit ut genom ögon, näsa och mun.
 Länkar till mallarna;
Pumpkinpile
Mallar och instruktioner
En lite hurmangörfilm kanske är på sin plats:


Detta är mitt inlägg nummer 900! -Grattis på mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar