fredag 5 oktober 2012

Här sitter jag och tar upp båten!
Eller Hur kvinnlig för man lov att vara?

Hela soffan för mig själv och en bra deckare,
om man skulle be om en pralin också
Vi träffades lite släktvis förra helgen för söndag- eftermiddags- fika.
Det var jag och Pip-Larsson, Fridh och Marcel, mamma och pappa och moster och morbror.
Ni vet hur sån´t går till, man dricker kaffe med sju sorters i matssalen och sen slår man sig ner och småpratar i vardagsrummet ett par timmar.
Föräldragenerationen pratade naturligtvis om våra magar ett tag och morsan om hur roligt det ska bli att bli dubbelt mormor inom ett halvår. Moster hotade med att "sätta hård press" på Vanadis.
Till slut kom vi in på nå´t viktigt, hummerfiske och ta upp båtar för vintern. När vi kom till min båt sa jag: Det är inga problem jag seglar upp den till varvet kanske kunde få lite hjälp med masten.....
-Då slog "hönsapappos" till med full kraft. Inte så mycket Pip-Larsson han såg ut att fundera mer på vad han kunde göra och vad han behövde be om råd för att klara men pappa och morbror fick ett våldsamt utbrott av "spröd kvinna i nöd som bara måste undsättas".
-Tänk inte på båten den tar vi hand om sa pappa, jajamen jag ställer upp och hjälper till sa morbror.
Snygg jobbat killar, tack ska ni ha
Var precis på väg att säga något rödstrumpigt om att jag är inte handikappad jag är med barn men en blick och ett menande ögonkast från morsan och moster fick mig att hålla tyst med det.
Senare när jag kom på tu man hand med morsan och moster sa de nästan i kör; -Passa på nu och ta vara på den här tiden, det blir aldrig så lätt för dig att få marktjänsten utförd som när man väntar barn.
Det lät ju rätt klokt om man får vara så full i sjutton att man håller med.
Jag har visserligen aldrig känt mig så mycket "kvinna" som nu men däremot har jag ingen känsla av att vara "kvinnligt hjälplös". Men det är ju inte mitt fel om "somliga" inte kan skilja på det....eller? :)
Sjöfn

Stänger kommentarsfunktionen på det här inlägget och tar bort samtliga kommentarer.
Det finns så många som gör och har gjort så stora ansträngningar för att vi ska kunna leva ett fredligt Second Life. Även de mest oväntade.
Att då tillåta en ny pajkastningsduell är att svika sitt publicistiska ansvar.
Det är viktigt att vi hjälps åt för att motverka fredssträvandena.
Vanadis Falconer