onsdag 17 oktober 2012

Dags att börja spökbaka till Halloween.

Varsågoda nu att ta för er av mina hembakta Halloweenmuffins.
Det börjar dra ihop sig till Halloween igen. Utanför dörren kan det mycket väl hända att det står hungriga skelett, lyktgubbar och annat oknytt. Utgår ifrån att eftersom man inte får "gå ut med julen" så gäller nog samma sak men Halloween.
En liten komplikation finns det med Halloween. Vi svenskar kan ju bara inte göra som andra gör. Vi delar ut julklappar den 24:e, till små och stora barns förtjusning, och inte den 25:e som i anglosaxiska världen. Därför vore det konstigt om vi skulle fira Halloween den 31 oktober. Nej vi firar dagen före allhelgonadagen vilken i år blir fredagen 2:a november.
Lite osäker blev jag förra året då den 31:e oktober inföll en måndag. Det kom små söta spöken och knackade på dörren både fredag, lördag, söndag och måndag så i år har jag förberett mig för alla eventualiteter. Jag har bakat pumpamuffins och fyllt frysen med. Det är ju så lätt att värma några i micron när man ser de förhoppningsfulla barnen komma uppför liden.
Jag delar gärna med mig av mitt recept, för att variera lite färgade jag glasyren orange och la ett orange och ett vitt lager som på bilden.
Pumpamuffins (12 st)
1 ¼ dl farinsocker
1 ¼ dl solrosolja (jag tog vanlig rapsolja)
2 ägg
1,5 dl grovriven pumpa
1 citron, rivet skal från (går bra med lime)
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
Topping:
150 g vit choklad (jag hittade ingen vit choklad utan fick göra vanlig tårtglasyr)

Sätt ugnen på 175 grader.
Häll upp sockret i en skål och krossa eventuella klumpar med en gaffel.
Slå i oljan och äggen.
Vänd ner den rivna pumpan och citronskalet.
Rör om smeten.
Blanda mjöl, bakpulver och kanel och tillsätt sedan i smeten.
Blanda smeten väl.
Skeda över smeten i muffinsformar.
Grädda i ca 18 minuter, känn efter med sticka så att de är torra.
Låt muffinsen svalna.
Smält vit choklad och doppa muffinsen i den. 

Fler Pumparecept hittar du bl.a här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar