torsdag 13 september 2012

Allt är eländes elände-alla är dumma!
-Inget kommer någonsin bli bra för mig!

-Är första livet skit?
-Skapa ett bra liv i andra!
Vet inte hur många gånger jag tjatat om att Second Life rätt använt kan fungera som ren terapi.
Allt för ofta möter vi inworld negativa personer som per automatik gör livet surt för oss och alla andra. -Inget märkligt med det, det ingår i symptomen. 
-Väljer du att dina världsbilder ska se ut så här? -I Second Life styr du själv!
Den som har ett eländigt liv vill gärna hitta större fel och brister hos andra än hos sig själv.
Därefter basunera ut de här bristerna så högt och så ofta som möjligt för att dölja sina egna brister och tillkortakommanden.
Citat som
"Prutt på allting"
eller
"Jag hade en idé om en tio-i-topp-lista för svenska SL-bloggar men det finns inte tio bloggar som platsar."
eller
 "Det cirkulerar också rykten kring lite gnissel i maskineriet för paret X och Y."
eller
-Alla måste vara altar till alla
-Användning av en infantil vokabulär i vuxen ålder är väl snarare tragiskt än charmigt.
-Hur skulle någon blogg kunna komma in på hans lista när alla tio platserna är vikta för hans egen självgoda blogg?
-Om X&Y har problem i sin relation är det väl deras ensak. Bara skadeglädje kan vara orsak till ett sånt blogginlägg. Är det så så lämna dem ifred att reda ut det i lugn och ro.
-Vad spelar det för roll om någon skulle vara någon annans alt? I SL lär man ju bara känna altar! Alla är ju alt till den bakom skärmen! Varför ska jag bry mig om det? -Vill man se likheter ser man likheter, vill man se skillnader så ser man skillnader. Den mänskliga hjärnan fungerar så, det är därför man i akademiska världen, min värld, är så noga med källor och disputationer av avhandlingar. Vem som helst med någorlunda kunskap ska kunna som om och i så fall var forskaren "kört i diket".
 För egen del väljer jag att precis som i första livet skilja på "goda och onda". -De jag trivs med de umgås jag med. -De jag inte trivs med de umgås jag inte med.
-Det finns ingen blåvit människan  "Människa" från Coop som passar alla. Vi har olika bakgrund och värderingar olika kroppspråk olika uttryckssätt. Bara för att vi är olika får man inte förutsätta att vi är onda. -Det är främlingsfobi, xenofobi, eller till och med främlingshat.
-Lämna skiten i första livet!
Varför inte välja att se världen som ljus och vacker i Second Life.
Spirande björklöv på våren redo att slå ut. I SL väljer du själv vem du vill vara.
Tillåt din positiva inneboende kraft växa sig stor. Det kan "smitta" till first life.
Talade för inte så länge sedan med en amerikansk tjej inworld. Hon berättade att hon var förlamad till 75 % efter en bilolycka. Hon kunde röra underarmarna och händerna så mycket att hon kunde sköta Second Life om hon fick hjälp fram till datorn.
Den lycka hon beskrev för mig när hon loggade in och kunde gå och springa. Kunde segla och köra bil. Kunde komma ut och träffa andra ungdomar i samma ålder var obeskrivlig.
Hon hade verkligen tagit andra chansen till ett bra liv i Second Life.
Om man har svårigheter i första livet, elände av olika slag, misslyckanden i bagaget varför inte ta chansen att må gott.
Lämna allt elände bakom ryggen och börja om, göra allt rätt. Du har ju facit på hur man inte skulle ha gjort.
-Gör tvärtom - tänka annorlunda.
Sjöfn

1 kommentar:

  1. Wow...vad fantastiskt med den amerikanska tjejen. Det är så Second Life borde vara för alla. En chans att ha ett andra liv där man kan och vågar mer än i det första.

    LenaBlue

    SvaraRadera