måndag 11 juni 2012

-Sätt dig ner så får vi prata!

Har alltid drömt om en sådan här bänk i trädgården. Men träden i Bohusläns
yttersta kustband är sällan högre än jag så det ser bara fånigt ut.
-Visst känner vi igen situationen.  Med kroppspråk och klädsel ger jag ett intryck av att vara oerhört förförisk och bara väntar på att DU ska komma och slå dig ner.
I första livet kan det mycket väl vara så. Men i Second Life?
Nej-det finns inget som talar för att det är så, jag vill just bara prata. 
I Första Livet styr vi medvetet men inte minst omedvetet vårt kroppspråk. I Second Life har "någon annan" gjort vårt kroppspråk. Denne kan vara från Japan eller USA eller ja varifrån som helst dock mera sällan från Göteborg med omnejd. Kroppspråk skiljer sig inte bara mellan kontinenter utan även ner på vilken stadsdel du kommer ifrån.
Osäker?
-Varför är kroppspråket så viktigt då?
-Jo ett samtal mellan personer är inte bara ord. Kroppspråket betyder 55%, rösten och röstläget 38% och det talade eller skrivna ordet bara 7% av ett samtal.
Då inser man att det finns alla möjligheter till misstolkningar och missförstånd i Second Life. Minns själv när man som newbie allt som oftast blev rätt ordentligt konfunderad. Speciellt en manlig walk gjorde mig rejält förbannad innan jag insåg vad det var.
Storfiskare?
-Killar som stog med armarna i kors och vandrade runt framför mig som om de var spekulanter på en beg bil eller en ko.
Det var väl i det skedet jag blev uppmärksam på att kroppspråk och chatt i Second Life lever sitt eget liv. Det jag kan påverka själv är hur jag intar rummet. Antingen ställa min avatar i ett hörn och se förlägen ut eller självsäkert placera mig i centrum för allas blickar. (där trivs jag)
Våra tidigare upplevelser i livet påverkar också hur vi uppfattar omvärlden och vad som sägs.

Världen vi ”rör oss” i utgör bara vår egen personliga tolkning. Det beror på att vi filtrerar omvärlden genom våra fem sinnen. Vi bär med oss våra minnen, värderingar och föreställningar. Det är denna process som gör oss unika som människor. Det vi upplever kan därför  liknas vid en karta. Hur detaljerat vi än upplever verkligheten, så blir det bara en modell av den. 

Ledsen?
En av de starkaste instinkter en människa har är att göra vad som känns naturligt och vad vi vant sig vid. Det är denna grundinstinkt som gör det så svårt för oss att lära oss något nytt. För när någonting inte fungerar, har vi en tendens att fortsätta göra samma sak. 
Dina och mina  begränsningar inte finns i verkligheten, utan i din kartbild av verkligheten. 
-Om du vill ha samma resultat, fortsätt på samma väg. Om du vill något annat – gör på något annat sätt. 
Testa att inte se på den eller de avatarer som talar/chattar. Gärna någon du tycker illa eller bra om och se om du kan få ett annat resultat utan kroppspråk och röst.
-Vill du testa din uppfattning om kroppsspråk föreslår jag att du tittar på bilderna från Vanadis Jubileumsinlägg 1:e juni. - beskriv i en kommentar varje pose med ett ord och jag lovar att vi kommer att ha flera olika svar. 
Vanadis har naturligtvis valt poser som känns naturliga för henne med hennes bakgrund och uppväxt på västkusten.

Sjöfn


8 kommentarer:

  1. Jag håller inte med här alls...joo på många punkter men inte i det stora hela!
    Att SL för en Newbe kan vara suddigt och ibland helt oförståligt är sant men, Här i SL har vi ju alla möjligheter i världen att uttrycka oss, mycket mer än i verkligeheten!
    Hela vår avatar är "ett stort kroppsspråk"!
    Problemet är att det är så många som inte vet det eller kan använda sin avatar på rätt sätt.
    Varför, tja det finns säkert 1000 svar på det men, men några är:
    1. Man använder inte sin ava som en förlängning av sig själv
    2. Man har alldeles för lite kunskap om vad en Virtuell värld har att erbjuda och vad man kan göra både i världen och med sin ava.
    3. Förutfattade meningar och alldeles för mycket av RL tro/ideér på hur saker och ting SKA vara!

    Jag håller fullständigt med att en chat- konversation omöjligt kan jämföras med ett RL möte med en annan människa då vi fysiskt ser och kan döma, bedömma, gilla eller ogilla de signaler den andra personen sänder.
    Men det är ju därför SL har ett så stort utbud med gester, Ao´n, animationer och div, detaljer som faktiskt många av oss med "avatarer" använder i verkliga livet med....som till exempel YAY! Där det händer att jag tydligt lyfter mina armar i en RL konversation och säger samma sak idag.

    Problemet med den virtuella världen i stort är inte att folk missförstår varandra utan att folk tolkar så mycket in i saker de bara ska skita i!

    Min fråga rakt ut är till dig. Hur tror du folk uppfattar storleken på din byst?, Tror du inte de manliga avatarerna eller de kvinnliga som är intresserade ser dem före din Pose!
    (det vill inte säga att det är nåt fel, men vilka signaler sänder du?)Det är DITT kroppspråk! För Avataren i sig är en del av kroppsspråket! Det är därför det sälj som bara fan av skins och body´s i SL, för vi vill vara perfekta och visa det VI vill visa.

    Fast jag rent ut vågar säga att i de skandinaviska simmarna hittar vi de allra fulaste avatarerna för vi verkar tro att det är just snacket som är det viktigaste eller själen bakom! Men den ser ingen. Det finns ett amerikanskt uttryck "USE YOUR BODY to MAKE AN IMPRESSION" och på en AVA tycker jag det stämmer väldigt bra in .. i verkligeheten...njaaaaa!

    Det är ju med själva avatarkroppen vi sänder signalerna, med gesterna, animationerna och eventuellt också snacket!

    Jag säger som jag alltid har gjort:
    Om du inte har smak och stil i RL, kommer du aldrig få smak och stil i SL!
    Om du i RL aldrig litar på folk , kommer du aldrig lita på folk i SL... osv.. osv..

    För oavsett om du bara lever i SL, och intalar dig själv att du är en annan där än i verkligheten, så lyser DU igenom 100%, alltså även ditt kroppsspråk.

    Tänk på att minst 30% av alla som befinner sig och är aktiva i SL har någon form av handikapp eller sjukdom och som kanske bara har SL att kunna uttrycka sitt kroppsspråk med! De har forskat i det och kommit fram att genom dessa portaler både öka styrkan och självkänslan för dessa individer! Så nästa man som står med korslagda armar och vankar fram och tillbaka framför dig är kanske min kompis från Seattle som aldrig i livet kommer kunna lyfta sina armar efter att han brutit ryggen, men som tycker han ser skitcool ut för att han ser ascool och stark ut i hans värld :)

    Kram och tack för najs blog!

    SvaraRadera
  2. Tycker nog att vi är väldigt överens i stora drag.
    Mina bröst är så här stora i SL därför att de är det i RL jag har DD/E-kupa och jag försökt göra en så naturtrogen kopia av mig själv som möjligt. Fina fasta bröst, det stora(!) problemet för mig är när folk frågar i RL "-Var har du fått tag i de där kanonfina siliconbrösten?" Vilket jag upplever som lite tröttsamt efter 400.000ggr.
    Jag pekar på den förvirring som kan uppstå i SL kontra RL. Den är vetenskapligt belagd liksom fakta om kroppsspråket.
    Att det finns en större andel med fysiska och framför allt psykiska tillkortakommanden i SL är jag fullt medveten om och då finns det ju ändå enligt dina siffror 70% "vanliga".
    Vad jag är helt överens med dig om är att stil är en bristvara i SL. Kan räkna upp många fula svenska avatarer. Vanligtvis är de 4-5 år och har sett likadana ut sedan dess. Skrangelbenta och elaka, avatarer såg elaka ut i SL:s forntid tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Kanske just därför du skulle ha gjort Sjöfns bröst mindre? Så gjorde jag i alla fall när jag skapade Jändi. Jag var trött på att folk pratade med mina bröst och inte med mig.

    Att få lära känna andra utan att veta vad de har i bagaget är det mest spännande i SL. Då har man inga förutfattade meningar och kan mötas på en helt annan nivå.

    Jag håller med FanFan om att uttrycksmöjligheterna i SL är stora. Oftast kommer man närmare människor där än i det verkliga livet. Visst kan man läsa in tonfall som inte finns, men det lär man sig när man pratat ett tag med avataren och kanske också genom voice hört hur personen bakom låter.

    Och ja du...vad ska man säga om fula avatarer...

    SvaraRadera
  4. -Det var ett evigt tjatande om mina bröst. Hur långt från sakfrågan kan vi komma?
    -Jag vägrar ändra på mig för att passa in i någon annans bild.
    -Det är min rättighet att bli respekterad för min långa utbildning mina seglingsframgångar i ungdomen och mycket annat , min personlighet trots mina stora bröst.
    -Ska kvinnor komma fram måste vi gå vår väg utan att fråga andra om lov.

    SvaraRadera
  5. Hahahahahha...det är ju du som drar upp storleken på dina bröst i tid och otid. Kolla kommentaren före min så ser du att det var du som tjatade om det först.

    Minns jag rätt så står det till och med i din profil vad du har för kupstorlek i RL. Nåt som jag för mitt liv inte kan förstå vad det har med din avatar och SL att göra. Att det tjatas om dina bröst är helt och hållet din förtjänst.

    Sakfrågan gällde hur vi bemöts i SL utifrån hur vi uttrycker oss där med poser och kropp. Jag tycker det är relevant att prata om hur vi väljer att göra våra kroppar i SL.

    Jag vill också bli respekterad för alla mina kunskaper och min personlighet. I min förra kommentar berättade jag hur jag har gjort för att nå precis dit i SL. Det hade inget att göra med hur DU väljer att se ut. Det är ditt val.

    SvaraRadera
  6. Fick ändra mitt sätt att "tjöta" en hel del i Second Life i början.
    -Ordlekar av typ vitsar, understatements funkade bara inte utan relevant minspel och kroppspråk.
    Mycket av vad jag sa tolkades på värsta tänkbara sätt. Fick ägna en massa tid åt strunt och att förklara vad jag menade.
    -Eller så är det som Sjönf skriver; Förutsätter man att nykomlingen är ond så ser man även den godaste av människor som ond.
    Hela kristendomen bygger på den storyn.

    SvaraRadera
  7. -Det allra sjukaste i hela SL är att andra bestämmer vad man sagt!
    -Utan att blinka buntar man ihop olika avatarers ord i en salig röra och gör en SL-sanning av det hela.
    -Som man sen presenterar som den enda rätta sanningen.
    SL är ett bra exempel på hur häxjakt går till.

    SvaraRadera
  8. -Hum...jag kan inte vara helt snett ute trots allt.
    -Min tes om kroppsspråket sprider sig som en löpeld i olika bloggar. :)

    SvaraRadera