söndag 8 april 2012

Äntligen segling igen!

Bildbeviset! Segling funkar i SL igen, i alla fall i Blake sea.
Jag har seglat för första gången i år! Både i Second och First Life.
Startade lite tvehågset vid Tradewinds Yacht Club. SL-segling har lidit av riktigt besvärliga tekniska problem så jag tänkte lite negativt och förutsatte att jag skulle krascha som det senaste halvåret.
En dryg halvtimme senare lade jag till vid Sailors Rest och gick iland. -Ja det finns flera vittnen till min eleganta tilläggning. Bryggan ligger mitt i vindögat så det är bara att segla i 45° vinkel fram emot bryggnocken. Styra upp längs med bryggan och skriva "lower sails" i chatten. Båten glider elegant intill bryggan och stannar. -Jättekul!
Röd linje sjövägen, blå landvägen
Tidigt i morse i första livet körde vi i Pip-Larssons bil de sex milen från Marstrand till varvet i Bleket på Tjörn. Tog lite drygt en timme. När vi kom fram låg min båt redan i vaggan på slipen klar att sjösättas. Påmastningen gick lätt tack vare att jag märkt ut hur riggen skulle stagas. Redan 10.30 kastade vi loss och 11.55 la vi till i Marstrand. Efter en snabb lunch och byte till landkläder, det är svinkallt på sjön så här års började exercisen. Pip-Larssons bil står ju kvar på Tjörn. Opraktiskt värre på tisdag morgon. Bara att sätta oss i min bil och köra till Bleket igen. Känns lite fånigt att köra ända till Stenungsund över Tjörnbroarna och ner till Bleket igen. Från fästningen på Marstrand ser man ju till Bleket. Så är det längs hela Bohus-kusten. Sjövägen är det ett snörkast mellan två orter medan landvägen är det en halv dagsetapp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar