torsdag 5 januari 2012

-Så lurar du Ruth

  Råd i bästa välmening till nybörjaren 
Grunden lagd nu kan jag börja klä på mig.
-Moln eller Ruth? Inget roligt nå´t av det. Men det finns bot för sådan sot. Båda delarna beror på fel i nerladdningen av dina saker till "inventory". Inventory finns på två platser; Antingen i din dator - då kallas de för cache. Cache kan bli väldigt mycket, cache komprimeras och packas upp och komprimeras igen. Då blir det lätt fel.
Eller på Linden Labs server, har du tömt cachen laddas allt ner till inventory fräscht från servern. Tyvärr kan detta ta en stund under den tiden är du molnig. Använd sökrutan i inventory för att se hur lång din nerladdning kommit. Snabbast att ladda går det på en ganska tom plats. På dansställen är det nästan omöjligt att starta.
När jag laddar ner från servern verkar saker och ting komma i bokstavsordning. Outfits som heter Bikini laddas mycket mycket fortare än wetsuit.
Därför har jag gjort en "basoutfit" som heter "Bikini svart". Där finns hår, skin, shape, physics, walk, smile, typekiller, facelight osv med. Ifrån denna bygger jag alla mina outfits.
En bit på väg
-Då öppnar jag inventory och vad finns där?
Jag väljer en gul stickad kofta och en grön kjol med bälte. Först "pants", shoebase, och "jacket, jacket betyder att man kan ha något under, den byts inte när man klickar på "wear".
Sen fortsätter jag med resten av outfiten, flexiskirt, left shoe, right shoe, belt och scarf-green.
Men det blev lite tråkigt som alla andra som har fått samma outfit i present så jag letar lite djupare i inventory.
En röd tomtehalsduk och ett par röda öronvärmare! Perfekt vinterutstyrsel. Öronvärmarna högerklickar jag på och får upp en meny där väljer jag inte "wear" för då blir jag flintis utan jag väljer "Add" då blir håret kvar och öronvärmarna hamnar där de ska.
Klart att finjustera, bh-banden syns så bh:n tar vi av och
dubletter av t.ex walk tar vi bort innan vi sparar.
Halsduken gör jag en kopia av/copy+paste/ kopian klickar jag på och får fram "Edit" där vänder jag halsduken bakfram, mycket trendigt, men då kommer den för långt fram så jag får flytta tillbaka den med pilarna. -Edit kan användas på allt som inte har ett hänglås efter texten.
Nu är jag klar då går jag till "Wearing" och "Sparar som/Save as" då finns både "bikini svart" och "Vero september" i "My outfits".
Vill du ändra i outfiten senare går det också bra, bara lägg till eller ta bort och klicka på "save".
Nästa gång du vill göra en ny outfit tar du fram din gamla "bikini-svart" och bygger nytt från den och sparar.
Har du nu på dig din outfit "Vero September" och du är ett moln klickar du på "Bikini" och då brukar man komma fram fortare, sen när allt har laddats kan du byta till Vero September" och slipper stå Ruthig eller naken på stan.
PS Killar kan ju göra en "Badbrallor" i stället -kommer också högt i listan
Sjöfn

4 kommentarer:

  1. Mycket bra inlägg Vanadis!!

    Enkelt och lättfattligt för nybörjare och det skadar inte att vi "gamlingar" läser på heller :)

    Det finns fler knep så fråga gärna era vänner In-world, själv ska jag testa Bikini-modellen nästa gång!!

    TACK Vanadis för inlägget!!

    SvaraRadera
  2. Roligt att du uppskattar det.

    SvaraRadera
  3. I ärlighetens namn så ska jag säga att det är "Magister Sjöfn" som gjort det men glömt underteckna.

    SvaraRadera
  4. Bra TIPS...va RUTH senast för 2 dagar sedan :) får testa det nästa gång.

    SvaraRadera