måndag 30 januari 2012

-Kortare tangentbord hindrar musarm!

Aj kall och värkande hand och öm nacke
Dålig känsel, Koordinationssvårigheter Pirrningar i händer och armar Stelhet i leder Svaghet i hand och/eller underarm Svårigheter att öppna och knyta handen Allmän trötthet Ömma muskler Ömma händer, särskilt på morgonen. Så beskriver Kiropraktorcentrum begreppet musarm.
Och det har de alldeles väldigt mycket rätt i. Minns med fasa när jag gav mig på ett uppdrag där jag var tvungen att räkna ihop en hel massa siffror. Höll på med det jobbet i tre dagar. Den fjärde och femte dagen kunde jag inte röra musen utan att få ont.
-Vad hade hänt? När jag räknade kom sifferdelen obekvämt långt till höger och musen låg ännu längre bort. Om jag flyttade tangentbordet så sifferdelen kom framför mig blev det väldigt konstigt att skriva.
Apple Bluetooth tangentbord utan räknedosa
Hur jag än gjorde med vanligt tangentbord med sifferdel fick jag alltid lyfta armen för att "köra musen". Varje kväll var jag tvungen att göra nackrörelser för att mjuka upp nacke och högerarm.
Tangentborden blev bättre och bättre men en hel dag i SL utan nån form av uppmjukningsgympa funkade inte.
Min senaste iMac har ett kort trådlöst tangentbord och mus. Jag kan äntligen ha skrivdelen där det är bekvämt att skriva och musen kan jag styra och få stöd av armstödet, höj och sänkbart, på stolen.
-Äntligen! -Äntligen! Äntligen! Allt på rätt ställe och nackbesvären helt borta.
MacBook med trådlös räknedosa
Skulle jag behöva räkna har jag köpt en trådlös räknare för 450:- från komplett.se SMK Link Bluetooth. Många smarta räknare t.ex Texas går att ansluta antingen med USB eller trådlöst. Räknedosan  håller jag bekvämt i handen när dem behövs.
Nu mår jag bättre och jag vet många andra som har fått mindre besvär när räknardelen försvann.
När man möter skolungar som lider av musarme då förstår man att nåt allvarligt är riktig riktig fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar