måndag 21 november 2011

-Här sitter jag och ingen slår mig!

Ingen slår mig - för andra är det vardag
Kvinnofridsdagen 
i SL 25 november
Den 25 november, infaller den Internationella Kvinnofridsdagen, instiftad av FN för att belysa de stora problem som våld mot kvinnor innebär.
Ingen har kommit på idén att slå mig i hela mitt liv. 
Det har säkert funnits anledning för många att klippa till mig men "så gör man inte" i min värld.
Många andra är inte lika lyckligt lottade utan lever under ständig skräck för sin man, sin pappa, sin bror eller allihop.
I Sverige har det varit förbjudet att "våldföra kvinna" sedan Birger Jarls dagar. I Västergötland minst sedan 800-talet; Kvinna äga rätt till fri lejd för möte och mässa står det i Västgötalagen.
Är det "bara" anmälningarna som ökat?.
Alla systrar i världen är inte lika lyckligt lottade. Även i Sverige är "laglydnaden" i det här fallet dålig. Antalet polisanmälda fall ökar stadigt -mörkertalet vågar jag inte ens drömma om.
I Second Life uppmärksammas detta med en spansk konstutställning 21-25 november på simen International Day against violence. Nu är min spanska tyvärr inte vad den aldrig har varit så nåt mer djuplodande reportage kan ja inte ge. Det finns trots allt länkar till hemsidor på engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar