söndag 11 september 2011

-Ändras världen här? Den elfte september 2001.


Alla minns terrorattacken mot World Trade Center i New York den 9 september 2001 kl 14.46. Med eller utan minnesmärke så finns den evigt etsad på mina näthinnor. Jag hade kommit hem från skolan och slog på radion för att höra 15-nyheterna: -Ett trafikflygplan har av oförklarlig anledning kraschat in i det ena tornet på World Trade Center i New York strax före klockan femton svensk tid..... sen hörde jag inte mer. Jag sprang in och slog på BBC och CNN, CNN var i kaos de hade förlorat ett kontor med personal i attacken. De hade sin arbetsplats i just det tornet. Knappade över till BBC som brukar ha en mer sansad men väl så snabb bevakning. Precis när jag bytt kanal såg jag hur det andra planet, klockan var då 15.03 CET, slog in i det andra tornet.
Minnesmonumentet i New York finns även i SL
Jag blev sittande framför TV:n hela eftermiddagen. Jag såg tornen fatta eld jag såg dem rasa ihop. Jag såg hjältar som gjorde sitt bästa för att hjälpa i en omöjlig situation. Jag såg människors fasa och panik.
Jag upplevde en speciell "jag var där"känsla. Hade jag inte redan bestämt mig för att jag ville bli nyhetsreporter innan så var valet självklart nu.
-Vad fick den här dagen för konsekvenser för världen? Att det började en ny tid med terror och självmordsbombare det vet vi. Att Sadams välde i Irak tog slut fortare än kvickt. Att de sköt bin´Ladin i Pakistan vet vi också. Men var det, attacken mot World Trade Center, startskottet för den unga i arabvärlden att vända sig bort från det stenhårda religiösa förtrycket, bort från mer eller mindre despotiska diktatorer? 
Hela norra Afrika och mellan-östern rensas systematiskt på diktatorer och förtryckare tack vare att de unga kan kommunicera via internet och att de är trötta på allt våld som förtrycket gett upphov till. 
-Är det så att Afrikas demokratiska revolution startade med terrorattacken mot World Trade Center i New York den 9 september 2001 kl 14.46 då har det kommit något gott även utav detta elände.
Kopparrelief vid minnemonumentet som visar hela förloppet.

1 kommentar:

  1. Jag minns att jag var i skolan och jobbade och att någon hade satt på P3 på radion, som vi slölyssnade på. Det var något humorprogram. Helt plötsligt sa en speaker att ett flygplan kraschat in i World Trade Center och jag minns så tydligt att jag tänkte "Men gud vilket osmakligt skämt!". Men tja... det var det inte. Sen satt jag hos min rumskompis hela eftermiddagen och tittade på hennes lilla tv och allt kändes overkligt.
    /Sofie Snowbear

    SvaraRadera