måndag 29 augusti 2011

Hur envis kan en gubbe bli?

Här fattas ståndpunkt.....och inget mer.
-Inte vet jag. Var dag möter man en ännu envetnare gubbe som överträffar den man mötte dagen före.
Men några som ligger bra till är tre gamla bröder som jag träffade när jag var liten. Under ett par somrar hyrde vi en stuga. Nyckeln till stugan hämtade man hos "bröderna Ohlssom" allmänt kända som "trägubbarna".
De bodde i ett torp och var så stockkonservativa att de inte ens dragit in el i huset trots att ledningen gick utanför huset sen 50 år tillbaka. Vatten hämtade de i brunnen som alltid. Konfirmationskostymerna gick de i jämt. Både i ladugården och i kyrkan på söndagarna. Då hjälpligt avborstade.
Nymodigheter var roten till allt ont. En västgötsk variant på Amishfolket.
De såg verkligen ut som trägubbar av Döderhultaren. Stela utanpå och ännu stelare inuti.
Tänker ofta på dem, när jag möter "envisa gubbar" i livet. Gubbar som "fattat ståndpunkt" minsann. Och sen fattar de inget mer - precis som trägubbarna.
Hur väl någon än argumentarar och att de själva vet att de har så in i hoppsan fel så ger de sig inte. Ståndaktiga som tennsoldater framhärdar de till sista andetaget.
Nu tror väl alla att jag pratar om mossiga stofiler över 90? Nejdå "trägubbe" finns det någon hemlig avelsstation för. -En del "trägubbar" är inte mer än fyra fem år.
Varför jag skriver det här just nu? -Tja jag blev väl inspirerad av något och fylld av espri antar jag. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar