fredag 5 augusti 2011

-Behöver du någon att prata med?

En skön sittgrupp i avslappad miljö -Perfekt för lugnande samtal
Efter svåra händelser som attentaten i Oslo känner man ofta behov av att prata om saken. -Att sätta egna ord på det otäcka och höra sig själv tala högt om saken är en väldigt stor hjälp ja nästan en förutsättning för läkning. 
De flesta talar om det hemma eller på jobbet eller på caféet. Att "dela en upplevelse" med någon är en bra självhjälp för alla parter. En del människor kan må bättre av att tala högt för sig själv om svåra saker och upptäcka att det svåra kanske inte var så svårt. Att gå och grubbla på något för mycket och för länge då kan det bli svårt att gå över gatan.
Många behöver "sparkas igång" efter en traumatisk upplevelse, de kanske förlorat någon när och kär, "första gången efter" är alltid värst; Första söndagen, första julen, första semestern osv. Man brukar säga att en mild depression eller förälskelse varar i ungefär 7-8 månader. Har det inte släppt då bör man söka läkarhjälp eller gå till familjerådgivningen, ja depressionen alltså - mot kärlek finns nog ingen bot.
i Norge gick jag omkring bland sörjande chockade människor och talade vänligt med dem kanske gav dem en kram om de ville det. Jag gav dem inga lösningar men jag fick dem att sätta sig i grupper och tala med varandra uppmanade dem att träffas ofta i samma grupper flera gånger. Fick precis mejl från en ung flicka som berättade att hennes grupp hade möts fyra gånger redan och skulle göra så två gånger i veckan framöver. Lovade att titta in om ca ett halvår och se hur de mår. -Jag har också fått nya vänner för livet.
Är det någon som vill prata om Oslo? Idag fredag 5/8 finns jag här i (Slurl:) samtalsgruppen, kallar platsen så, mellan 08-09. Vänta er inget "hokus-pokus" från min sida. Ni är tillsammans era bästa läkare. Men lyssnar gör jag gärna och jag har "hug-attachment" på om någon vill ha en syskonkram.
Sjöfn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar