torsdag 21 juli 2011

-Min barndoms sommar är till salu!

Hjälpligt salongsfäig
Medan lunchkaffet kallnade till drickvarmt bläddrade jag förstrött i Svensk Fastighetsförmedlings tidningsbilaga. Det var svindyra hus i fantastiska lägen överallt. En del var svindyra ändå. Vände sida och plötsligt blev jag helt alert!
"Panget på Resö till salu"
Används nu som restaurang och bageri men kan även användas som privatbostad. 
Boyta 350 kvm Pris 8 miljoner.
Alla fina barndomsminnen forsade in över mig. Vi delar hus med släkten på gångavstånd från Panget. Före frukost gick vi dit och köpte nybakta frukostfrallor. Släktens hus har inget riktigt kök utan bara en tvålågig gasolspis, ett minikyl och diskbänk i det fria. Mycket pitoreskt. För en billig penning kunde man abonnera på ett bord med tillhörande buffé på Panget. Det gjorde vi för varken pappa eller Balder ville stå och diska hela semestern. Klockan 17.30 var vår middagstid så "17.00 skarpt" tvångstvättades brorsan och jag och kläddes "hjälpligt salongsfäigt". 17.22 startade processionen till Panget och ungefär 17.29 äntrade vi den höga trappan till Panget.
Maten var jättegod och för två småungar var det underbart att få plocka till oss och äta "det som var gott" och inte bara "det som är nyttigt". Blev mycket köttbullar och leverpastej som slank ner i lille maggen.
-Tänk om någon rik norsk oljeshejk köper stället och kastar ut bageri och restaurang!
Kaffe på maten efter middagen
-Var ska vi då ta vägen? -Resö blir aldrig det samma utan Panget! -Vill jag ens dit igen? Har ibland gjort den fasansfulla upptäckten att "barndomens smultronställen" inte är så smultroniga längre när man kommer tillbaka efter en lång tid. Allt förändrat. Kompisarna borta. Hela det fina minnet smulas till sand och rinner bort i tomma intet. Ska Resö gå samma väg? Alla fina minnen av bad och segling och barndomens lekar.
-Nej bara att skärpa sig! -Då var då nu är nu och sen är sen! -Mina underbara minnen kan ingen rik norsk oljeshejk köpa! -Hur det blir med resten får vi se. Att oja sig nu leder ingen vart!

Länk till Panget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar