lördag 14 maj 2011

-Stanna karusellen och återta kontrollen!

Yoga och meditation är ett bra sätt att få kontroll och avslappning
När farten i livet blir för hög och känslor av att man är på väg eller redan har tappat kontrollen kommer då gäller det att snabbt "ta kontroll" över någonting vad som helst.
När jag själv fick klart för mig att jag var i riskzonen för att "gå in i väggen" skrek jag:-STOPP!!!!!! till mig själv.
Satte mig ner på en trädgårdsstol och tog ett allvarligt samtal med mig själv.
-Behöver jag ha kontroll över allt?
-Nej, det mesta sköter sig alldeles utmärkt utan att jag lägger mig i.
Då beslutade jag mig för att ha kontroll över det som jag kunde påverka och låta resten sköta sig på egen hand.
Läste mer och mer om hur man på olika sätt reser sig från "gå in i väggen"-syndromet och upptäckte att jag redan hade lösningen. Dels från idrotten dels från Yoga-kursen. -Fokusering heter det på idrottsspråk och Grundning på Yogaspråk. Det som är enklast att ta kontroll över är andningen. När man är stressad blir andningen ytlig och hjärnan får syrebrist vilket leder till huvudvärk och ännu mer stress.
Började helt enkelt Yoga-andas: Andas in djupt genom näsan medan du räknar till fem, håll andan och räkna till tre, andas ut sakta genom munnen medan du räknar till åtta. Upprepa tills du känner dig lugn.
Ett annat enkelt knep för avslappning som är bra om man känner sig stressad och kan göras var som helst, t.ex i köer, är att knyta vänsternäven det hårdaste man kan samtidigt som man håller andan så länge det går, man ska känna hur hela kroppen är stenhårt spänd. När man känner att nu går det bara inte längre håller man kvar ett tag till och sen släpper man näven och andas ut ända ner i bott. Avslappningen kommer garanterat. -Du blir lugn utan att någon märker ett endaste dugg.
PS. Mer skriver jag inte nu, det orkar den stressade ändå inte läsa. -Kommer mera en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar