torsdag 5 maj 2011

-Mål(a)medveten tjej!

Nu är det i alla fall tänkt att mer färg ska komma på huset än på mig
Som ni säkert vet bor jag i ett 1700-talshus. Inget konstigt med det så här nära gränsen till Norge. Danskarna, de dummingarna, hade för vana att komma till Väne härad och elda upp husen med jämna mellanrum, senast 1721. Mellan 1750-1800 byggdes en hel massa stora gårdar i Bohuslän, Dalsland längs Göta Älv och runt Vänern. Det var uppenbarligen bra hus för de flesta finns kvar och är i gott skick. Med att få förmånen att förvalta ett av dem följer att man har något verktyg i handen mer eller mindre för jämnan.
Nu är det 16 år sedan vi målade senast och mer än dags. Började förra sommaren men sen kom regnet så målningen blev lite rumphuggen. Nu står jag inte ut med ett halvmålat hus utan i helgen är det dags. Tvättade med Jotun Kraftvask förra helgen så nu är det grundfärg som ska på där träet är bart. Har en liten annorlunda inköpslista denna veckan, inte bara bröd och mjölk; 5 liter Demi-Dekk grön umbra - det enda som står emot "svartaprick", 5 liter Falu rödfärg till uthus och plank, 2,5 liter vit slamfärg till krönet på planket och vita vindskivor, fönsterkitt - där fuskar jag lite ska jag använda kulturhistoriskt korrekt kitt så läcker det snart in och skadar träet så det får bli modernt 25-årskitt. Penslar från "pytteliten till spröjsen" till stor moddlare till rödfärgen....täckpapp till verandagolvet..hum vad har jag glömt nu då? -Ju 2,5 liter lokomotivsvart till plåten.
Det lustiga är att till vardags har man karlslokar hängande runt sig i klasar men när det ska utföras "nyttigt arbete" då är de som bortblåsta. Man nästan tror att arten dött ut. Skrattade gott år Lo:s inlägg i ungefär samma ämne. -Kanske inte är så nyttigt att ha en karl tillhands alla gånger heller. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar