måndag 16 maj 2011

-Därför är jag en vinnare!

-På väg mot mål! Klart först - håller på och möter mina konkurenter. De är på väg mot sista rundnings-märket medan jag är på väg mot mållinjen.
-Varför? Planering och erfarenhet. En kappsegling vinns inte från startlinjen och till mållinjen. Den vinns före starten. Man kollar vädret, man ser var på startlinjen konkurenterna lägger sig. Den här gången la de sig i en gröt vid lovartsmärket och guppade i väntan på startskottet. -Det gjorde inte jag. Jag hade koll på hur lång tid det tar att segla fram till lämärket. Två minuter innan start satte jag full fart en bit bakom startlinjen och passerade startlinjen i full fart medan de andra skotade för livet. När de väl fått fart och började komma ikapp utnyttjade jag min "förkörsrätt" och slog framför dem och de var tvungna att väja. Ett snabbt slag tillbaka och jag fick spikrak kurs mot första bojen. De andra strulade till det för sig och krockade och fick göra en 360°-sväng som straff och vänta ut närmsta läbåtar innan de kunde vända. Att slå flera gånger tar en väldig tid jämfört med att slå en gång.
Racet gick efter plan A - jag vann. Hade även en Plan-B - jag vinner på ett annat sätt men den kom inte till användning den här gången.
Varför vann jag? -Planering - fokusering, hade inte en tanke på om tvätten eller disken eller nå´t annat som inte hörde hit. -Erfarenhet, jag har seglat i över tjugo år, jag vet hur allt funkar och behöver inte tänka på om det gör det eller inte. Handgreppet "sitter i fingrarna".
Seglingen blir som livet själv - bara att översätta planering och erfarenhet till allt annat och tro på det själv. -Det sista är väl det knepiga ibland men det SKA gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar