måndag 2 maj 2011

-Cogito ergo sum!

Tänker ut vilken väg jag ska gå till målet.
 Jag tänker, alltså finns jag. René Descartes är känd för denna filosofiska sats. I denna sats såg han en säker kunskap, som inte kunde betvivlas: Det går inte att tvivla utan att tänka och inte att tänka utan att finnas till.
Descartes uppfann också bruket av projiceringar av punkter i planet på x- och y-axel, det så kallade kartesiska koordinatsystemet. Det gjorde det möjligt att lösa geometriska problem med algebraiska metoder. Denna så kallade analytiska geometri var en insats av stor betydelse i matematikens historia.
Låter det krångligt? Tyckte jag med tills min mattelärare sa till mig;
-Men Vanadis, du kan mest om navigation av alla oss här i rummet. Longitud och latitud vet du vad det är! Byt longitud mot X och latitud mot Y så har du kartesiska koordinatsystemet. Hur man räknar ut en kurs och bäring kan du också.
-Jaha- var det så enkelt - kunde ingen sagt det från början så hade jag sluppit sitta här och trassla och sudda sönder matteboken i en halv termin.
På min t-shirt har jag en gammal vikingasymbol, ja den är enligt vissa ännu äldre, Vegvisur den ska leda mig rätt över stormigt vatten. Då även lite mer symboliskt. Inte bara på sjön där den är ett skyddsmärke utan även i livets stormar.
-Hur många gånger  har man inte upptäckt att man redan har lösningen på ett stort till synes oöverstigligt problem inom sig bara man tänker lite annorlunda. Ett "berg" blir plötsligt till en liten tuva man lätt kliver över. I alla fall tolkar jag symboliken i bilden så; Det finns åtta ingångar till lösningen i mitten - varför låsa sig till en.
Fotnot: René Descartes enligt Wikipedia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar