tisdag 26 april 2011

-Vad har ni för nationalrätt?

Med osvikligt väderkorn nosade jag mig fram till strandcaféet.
Mötte en annan EU-medborgare och vi kom in på mat. Hon berättade om sitt lands alla korvar, skinkor och öl. Som hon beskrev som sitt lands nationalträtt.
Sen frågade hon mig vilket var Sveriges Nationalrätt.
-Och det blev blankt i skallen! -Jag blev svarslös! Dock inte tyst utan började haspla ur mig något om att Sverige är ett väldigt långt land med mycket olika matvanor. Kåldolmar, pizza, köttbullar, kroppkakor, Kalles Kaviar, sill och knäckebröd susade för min inre bild. Tyvärr är det mesta importerat för mer eller mindre länge sedan. Variantionen i förbrukning är ganska stor mellan Haparanda och Smygehuk.
Då fick jag den Lidnerska knäppen:
-Kaffe!!! -Vi svenskar är tillsammans med finländarna världsmästare i kaffeförbrukning. Vi dricker i genomsnitt 1200 koppar om året! Per person. Utom jag jag lapar i mig 2100 koppar om året. Minst.
Bara i Göteborg finns 302 kaféer. Skickar med länken till Cafékartan, man vet aldrig när man kan behöva en kopp. Mycket viktig navigeringskunskap. Här i New Town of Sweden finns, i alla fall sist jag räknade, minst 3 caféer. -Neo han vet hur det ska vara han.

2 kommentarer:

  1. skulle vilja säga att sill och potatis är nationalrätten i sverige. tänk bara på alla storhelger - vad äter svensken då? jo sill och potatis i nån form :(

    SvaraRadera
  2. Håller nog med dig men berättar man det för en utlänning tror de vi är nåt u-land som inte har råd med mer. Längtar till midsommar och första färskpotatisen med sill och nubbe. Och färska jordgubbar...

    SvaraRadera