torsdag 28 april 2011

-Byter du om till middagen?

Morsan skulle flå mig med en smörkniv!
-Mitt middagssällskap såg undrande på mig. -Självklart gör jag det, sa jag och det tycker jag du också ska göra, man går bara inte till Panget i shorts och svettig t-shirt.
Tack vare en stor släkt har jag då och då förmånen att få låna/hyra olika sommarstugor. Morfarsfarfarsfar, med reservation för matten, köpte i början på förra seklet en stuga på Resö i norra Bohuslän. Den har många sängar men ett uselt litet kök. Mamma och hennes åtta systrar tillbringade många somrar där och för att inte mormor skulle behöva laga middag och morfar diska efter en 11-personersmiddag varje dag så åt de bara frukost och lunch i stugan och middag på Panget.

-Overkill, spar vi till Nobel.
Godkänt-lagom fin!
I den i våra ögon något ålderdomliga pensionatsstilen ingick det att man skulle byta om till middagen att komma till matbordet i baddräkt det fanns/finns bara inte på kartan. När vi var små lånade mamma och vi stugan många somrar och även vi åt på Panget och bytte om till middagen. När vi kom hem gick det av bara farten, inget onödigt snoffsande utan normal "dress for the occation". Blir väl lätt så med en modeaffär i släkten. Trots min ringa ålder reagerar jag på folk som går på sommarkrogen i träningsoverall eller badkläder. På semestern brukar jag i alla fall ha en lätt sommarklänning att slänga över mig lite snabbt. Klar fördel att vara tjej. Mitt värsta minne är när jag var sen till middagen på Panget. Jag såg resten av familjen gå iväg precis när jag drog upp jollen. Rusade hem slet tag i dragkedjan till våtdräkten och ja den fastnade strax nedanför brösten. Gick varken att få upp eller ner. Våtdräkten satt jättefast. Tack och lov var det en våtdräkt utan ärmar och med korta shortsben. På något sätt lyckades jag fiffla ner axelbanden så jag kunde knyckla ihop överdelen i getingmidjan men få det hela över höfterna det gick bara inte. Letade i ilfart fram den mest lössittande sommarklänning jag hade och  hänga över våtdräkten och rusa iväg till middagsbordet. Kom precis när min familj var på väg att ta för sig vid buffén. Just det ja buffé! -Man var tvungen att resa sig från stolen gå tvärs över restaurangen för att få sin middag. Tankarna for som bålgetingar i skallen på mig; -Är jag blöt i baken? -Ser jag ut som en havererad kåldolme? Känsliga frågor i en tonårsflickas liv! -Ingen märkte något tack och lov, Inte förrän vi kom hem och morsan fick hjälpa mig loss ur våtdräktens grepp. Hon skrattade så hon kiknade och sa- Du är min tös du - en uppvisning i maskhållning! -Inte ens jag märkte något.

2 kommentarer:

  1. värsta klädvalen jag sett var på en julfest vi hade på öresundsbåten med jobbet...en av gubbarna kom som vanligt i sin slitna t-shirt (magen utanför) skitiga jeans och trätofflor... tyckte det var oförskämt man kan ju stila till sig lite iaf när det är julfest tycker man:(

    SvaraRadera
  2. Sånt är fruktansvärt egoistiskt och respektlöst. Någon har ju ansträngt sig för att göra god mat och för att alla ska få det trevligt.
    Neanderthalarfasoner!

    SvaraRadera